Bopæl afgør studentereksamen

Karaktererne er især lave hos elever i udkantskommuner og socialt belastede områder. Forskere slår alarm.

Artiklens øverste billede
Det er især i kommunerne i udkantsområderne og i socialt belastede områder, eleverne får lave karakterer. Modelfoto: Cathrine Ertmann

I Ishøj Kommune får eleverne på det almene gymnasium 5,4 i gennemsnit til studentereksamen. I Guldborgsund Kommune får de 6,5, mens snittet er 7,7 i Rudersdal.

Forskellen på gennemsnitskaraktererne mellem kommunerne er så stor, at det giver anledning til bekymring hos flere forskere. Det skriver Politiken tirsdag.

- Det her er alvorligt. Tallene afspejler det sociale danmarkskort og viser, at der er en massiv polarisering i samfundet, siger Noemi Katznelson, forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning, DPU, til Politiken.

Forskellige miljøer

Ifølge Noemi Katznelson og flere andre eksperter hænger karaktergennemsnittet ikke nødvendigvis sammen med kvaliteten af undervisningen på det enkelte gymnasium. I stedet peger de på, at gymnasierne rekrutterer elever fra meget forskellige miljøer.

Det er især i kommunerne i udkantsområderne og i socialt belastede områder, eleverne får lave karakterer.

Det viser tal, som Uni-C, der er en styrelse under Ministeriet for Børn og Undervisning, har trukket ud for Politiken på baggrund af studentereksamen i sommeren 2011.

- Den sociale faktor slår meget stærkt igennem i visse områder, fordi eleverne kommer fra så vidt forskellige baggrunde, siger uddannelsesforsker ved Roskilde Universitet Christian Helms Jørgensen.

Bland eleverne

En måde, hvorpå politikerne kan udligne karakterforskellene, er ved at gøre op med det frie gymnasievalg og blande eleverne, mener Christian Helms Jørgensen.

- Elever, der går sammen med meget dygtige elever, bliver også fagligt dygtigere. Det vil give elever med dårlige forudsætninger muligheden for at få en god eksamen, de reelt kan bruge til noget, siger han.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil hellere indføre et socialt taxameter, der betyder, at midlerne til gymnasierne skal omfordeles, så gymnasier med mange fagligt svage elever får mest.

Ritzau

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.