Kurser mod konflikter på genbrugspladsen
Ansatte på genbrugspladser lærer, hvordan de undgår skænderier med kunderne.
Der er mange potentielle konflikter på en genbrugsplads, hvor det ikke altid er åbenlyst, hvad der skal i småt brændbart, og hvad der ikke skal. Derfor er det almindeligt, at de ansatte på genbrugspladserne er blevet undervist i at håndtere konflikter, skriver JydskeVestkysten søndag.
Tønder Forsyning, der bestyrer den sønderjyske bys genbrugspladser, har i disse dage deres medarbejdere på kursus.
- Det er vigtigt, at vores medarbejdere ved, hvad deres kropssprog signalerer, og hvordan de skal fortælle folk, at det, de gør, ikke er rigtigt, når de eksempelvis placerer en genstand et forkert sted, siger direktør i Tønder Forsyning Bo K. Ludvigsen.
Bedre service
Han lægger vægt på, at kurserne i lige så høj grad skal give bedre service til brugerne af genbrugspladsen, som det skal være med til at løse konflikter.
Også i Esbjerg Kommune kan de ansatte se frem til konflikthåndteringskurser i starten af januar.
- Det er første gang, vi sigter så bredt i vores medarbejderskue i forhold til at sende dem på konflikthåndteringskurser. Det har også noget at gøre med, at der er kommet kurser, der er skræddersyet til medarbejdernes dagligdag, siger Jan Jensen, der er miljøtekniker i Esbjerg Kommune.
Bruges hver dag
Sønderborg Forsyning er en af de virksomheder, der gennem flere år har sendt de ansatte fra genbrugspladserne på konflikthåndteringskurser. Hvert år i januar bliver medarbejderne sendt på kursus i tre dage.
- Vores medarbejdere bruger det hver eneste dag. De yder en bedre service og er bedre klædt på, når det kommer til konflikter, siger direktør i Sønderborg Forsyning Lars B. Riemann.
LÆS OGSÅ: Folk hader at få at vide, at de har sorteret forkert
LÆS OGSÅ: Ansatte trues på genbrugspladser
Kilde: JydskeVestkysten