Danske skolelever læser og regner bedre
Danske skolelever får i år bedre resultater i de nationale test. Det gælder især i læsning og matematik.
De danske skoleelever er blevet dygtigere til at læse og regne. I otte ud af ti nationale test har eleverne i folkeskolen fået bedre resultater end sidste år.
Det viser de samlede landsresultater i de nationale test for foråret 2011, oplyser Undervisningsministeriet.
I læsning er resultaterne mellem fire og otte procent bedre. I matematik er de steget mellem to og otte procent.
I engelsk er stigningen på seks procent. I biologi og geografi er resultaterne faldet med fire procent, mens de i fysik/kemi er fire procent højere.
Minister er tilfreds
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er tilfreds med fremgangen.
- Før vi med sikkerhed kan sige noget om udviklingen i landsresultaterne, skal vi følge udviklingen over nogle år. Men det glæder mig, at der ser ud til at være sket en positiv udvikling på tværs af klassetrinene - og særligt i læsning og matematik, siger hun.
- Den udvikling skal fortsætte. Det er afgørende, at eleverne tidligt lærer at læse og regne, og præstationsprofilen giver os et - om ikke fuldendt - så i hvert fald konkret redskab til at følge denne udvikling, siger Christine Antorini.
10 nationale test
Den nationale præstationsprofil giver et overblik over, hvordan alle elever i folkeskolen samlet set har klaret de ti obligatoriske nationale test og er offentliggjort på ministeriet hjemmeside.
Testene er obligatoriske for alle elever i folkeskolen, og med landsresultaterne kan lærere og skoleledere sammenholde klasserne og skolernes resultater med den samlede udvikling på landsplan.
Testene blev for første gang gennemført som obligatoriske test i foråret 2010.
De nationale test forventes evalueret senest i 2013. Denne evaluering vil danne grundlag for en vurdering af testenes videre udvikling.