15 kr. for at køre over Lillebæltsbroen?

Bilister på Lillebæltsbroen kan komme til at betale til en ny bro mellem Jylland og Fyn, viser ny rapport.

Artiklens øverste billede
En broafgift på Lillebæltsbroen kan blive afgørende for økonomien i en ny broforbinelse mellem Jylland og Fyn. Arkivfoto: Polfoto/Anders Find

Hvis og når der anlægges en ny broforbindelse mellem Bogense på Fyn og Juelsminde i Jylland, bliver det ikke kun trafikanterne på broen og staten, der skal være med til at finansiere byggeriet.

Også bilister på Lillebæltsbroen kan komme til at betale til nye broforbindelse mellem Jylland og Fyn.

Det fremgår af en rapport, som det rådgivende ingeniørfirma Cowi har lavet for Transportministeriet.

35 til 50 kr. for en brotur

I rapporten har man regnet på konsekvenserne af en broafgift på 35 eller 50 kroner for at køre over den nye forbindelse mellem Jylland og Fyn. Hvis betalingen ender på 50 kr. per tur, vil det kunne bære 13 procent af anlægsudgifterne, mens der er langt mere potentiale i at indføre en samtidig broafgift på den nuværende Lillebæltsbro.

Cowi har regnet på fire mulige broforbindelser:

1. Parallel Lillebæltsmodel, hvor der etableres en vejbro umiddelbart nord for med den nuværende Lillebæltsbro. Pris: ca. 6 mia. kr.

2. Sydlig Lillebæltsmodel med en vejforbindelse i en ny korridor syd for Middelfart og Kolding. Modellen skaber skaber en genvej for trafikken mellem Fyn/Sjælland og Sydjylland videre mod Tyskland. Pris: ca. 9 mia. kr.

3. Nordlig Lillebæltsmodel med en vejforbindelse i en ny korridor fra Middelfart nord om Fredericia til E45 syd for Vejle. Denne model vil i sammenhæng med ny Vejlefjordbro kunne skabe en genvej for trafikken mellem Fyn og den nordlige del af Jylland. Pris: ca. 12 mia. kr.

4. Nordlig bro mellem Bogense og Juelsminde med en vejforbindelse i en ny korridor mellem Odense og Horsens. Det vil skabe en genvej uden om Vejle Fjord og Lillebælt for trafikken mellem det nordøstlige Jylland og Fyn. Pris: ca. 32 mia. kr.

Kun den gamle bro slipper

Ud fra disse fire alternativer har Cowi regnet på økonomien ud fra to forudsætninger: 1. At der lægges broafgift udelukkende på den nye forbindelse og 2. At der både lægges broafgift på den nye forbindelse og den nyværende Lillebæltsbro. Den gamle Lillebæltsbro slipper i alle beregninger for broafgifter.

Gratisbro giver svagere økonomi

Generelt fastslår rapporten, at broafgifter på de fire broalternativer vil batte mindre, hvis der ikke samtidig indføres broafgift på den nuværende Lillebæltsbro.

For bilisterne vil ganske enkelt vælge gratisforbindelsen, også selvom man vil kunne spare køretid og benzin på de nye forbindelser.

De to korteste broforslag - parallelbroen og den korte nordlige model - giver faktisk så lille en besparelse i køretid, at en broafgift blot vil skubbe en stor del af trafikken over på den eksisterende motorvejsforbindelse. En foreslået broafgift på 15 kr. vil således være nyttesløs, hvis den eksisterende Lillebæltsbro stadig er gratis at køre på, lyder det i rapporten.

Hver fjerde vil køre gratis

Og det samme gælder den sydlige Kolding-model. Hvis den gennemføres med en broafgift på 35 kroner, vil en tredjedel af den beregnede trafik forsvinde og smutte over den gratis broforbindelse. Til gengæld vil broafgifterne kunne betale henved en fjerdedel af anlægsomkostningerne på ca. 9 mia. kr.

På den nordlige Bogense-model vil hver fjerde bilist vælge en gratis forbindelse, hvis der indføres en broafgift på 50 kr., mens en afgift på 35 kr. vil få 13 procent af bilisterne til fortsat at vælge Lillebæltsbroen.

Men indføres der samtidig en broafgift på 15 kr. på Lillebæltsbroen, vil det få væsentligt flere bilister til at vælge de nye forbindelser, og Cowi-rapporten vurderer, at der vil kunne skabes et "væsentligt større brugerfinansieringsgrundlag".

Hvordan har du det med broafgifter?

Er det generelt en opgave for bilisterne at bidrage til finansieringen af en kommende Kattegat-forbindelse?

Skal man gå så vidt som at lægge broafgift på Lillebæltsbroen?

Og hvilke lokale konsekvenser kan en broafgift få?

Kom med din mening

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.