Elever er plaget af dårligt indeklima
Eleverne i folkeskolen kunne præstere meget bedre, hvis indeklimaet på skolerne var i orden.
Mads er træt af indeklimaet, Mette er træt af toiletterne, og sammen med alle de andre elever i folkeskolen døjer de med alt fra dårlig rengøring til for høje eller for lave temperaturer i lokalerne.
En ny undersøgelse blandt 60.000 folkeskoleelever viser, at op mod hver anden oplever daglige problemer med for eksempel rengøring og udluftning.
Dermed halter det fortsat med undervisningsmiljøet i folkeskolen, konkluderer Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), der står bag undersøgelsen, skriver Berlingske Tidende.
Elevernes gentagne, negative vurderinger af undervisningsmiljøet får nu DCUMs leder, Ole Juhl, til at opfordre til, at reglerne bliver lavet om, så den såkaldte undervisningsmiljølov fremover stiller konkrete krav til miljøet i folkeskolen.
- Der skal skrappere midler til for at skærpe skolernes opmærksomhed på, at undervisningsmiljøet er alvorligt, og at det har en betydning for elevernes læring, siger Ole Juhl til Berlingske Tidende.
Ifølge lektor på Danmarks Tekniske Universitet, Jørn Toftum, der har undersøgt effekterne af dårligt indeklima, ville elevernes præstationer være mellem fem og 15 procent bedre, hvis der blev ventileret mere i klassen.
Formanden for KLs Skole- og Kulturudvalg, Jane Findahl (SF), påpeger, at der er brugt milliarder af kroner på at renovere eller bygge skoler.
- Men de økonomiske rammer er trange, og det er en stor udfordring at renovere skolerne, siger hun til Berlingske Tidende.