Unge bilisters fart overvåges

300 unge nordjyske bilister skal have kontrolleret deres fart ved hjælp af satellitter. Og holder de fartgrænserne, kan de spare tusindvis af kroner på bilforsikringen.

Put en lille sort boks i bilen og skær tusindvis af kroner af bilforsikringen.

Både forsikringsselskaber, trafikforskere og chefen for Rådet for Større Færdselssikkerhed er begejstrede for ideen om at give unge fartbøller en massiv rabat på forsikringen, hvis de lover ikke at køre for stærkt.

Et nyudviklet dansk satellitsystem skal sikre, at de unge så også overholder løfterne. Sker det ikke, ryger rabatten på bilforsikringen.

Det er trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, der er hovedmanden bag det nye satellitsystem. Og han vil nu sætte et storstilet forsøg i gang i Nordjylland, hvor 300 18-årige bilister skal have installeret en satellitmodtager i deres bil.

Fartgrænser registreret

Som en del af projektet har Nordjyllands Amt allerede brugt omkring en million kroner på at registrere samtlige fartgrænser i hele Nordjylland - kilometer for kilometer. De mange data er herefter lagt ind i en computer, der i forsøget vil koble registreringerne fra satellitten sammen med oplysningerne om fartgrænserne - så man straks kan se, om man kører for stærkt.

Harry Lahrmann forklarer: »Når man får udstyret ind i bilen, vil et display automatisk vise, hvis man kører for stærkt, og samtidig vil en stemme gøre opmærksom på, at man overskrider fartgrænsen. Derudover vil man på displayet kunne se, hvilken bonus man har optjent hos forsikringsselskabet. Kører man for stærkt, begynder computeren automatisk at trække af den optjente bonus,« fortæller Harry Lahrmann.

Hele projektet koster 12 millioner kroner, og forskerne på Aalborg Universitet mangler endnu to mio. kroner, før de kan få forsøget i gang.

René la Cour Sell, der er direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, har store forventninger til forsøget, ligesom han mener, det har store fremtidsperspektiver.

Dyrt at installere

»Det kan dog være et problem, at de unge selv skal betale omkring 5000 kr. for at få satellit-udstyret installeret i deres bil,« lyder det.

Han håber dog, at det kommer i gang så hurtigt som muligt, og ser meget gerne, at man udvider det og f.eks. laver et forsøg i en hel landsby.

Indtil videre er det kun Nordjyllands Amt samt København og Frederiksberg kommuner, der har kortlagt alle fartgrænser og lagt dem ind i en computer.

En række af detaljerne i forsøget - herunder den præcise rabat til den enkelte - er endnu ikke forhandlet helt på plads. Men Harry Lahrmann regner med, at den enkelte bilist kan spare et sted mellem 10.000 og 15.000 kroner i løbet af de to år, forsøget skal løbe over.

Hos Topdanmark koster det i dag 16.918 kr. i årlig præmie for en ung mand bosiddende i Aalborg at forsikre en Toyoto Corolla 1,3. I forbindelse med forsøget er Topdanmark parat til at give 5583 kr. i rabat pr. år, hvis den unge mand i det toårige forsøg ikke overskrider fartgrænserne. Men rabatten er endnu ikke lagt helt fast, den kan godt blive større, oplyser kontorchef Keld Bruun Hansen fra Topdanmark.

Få overtrædelser o.k.

Han understreger samtidig, at man endnu ikke er helt færdig med overvejelserne om, hvordan man vil skære i bonussen, hvis den unge ikke overholder fartgrænserne:

»Man kan aldrig helt undgå at overtræde fartgrænserne engang imellem, så vi vil ikke gå ind og skære hårdt i bonussen ved hver eneste overtrædelse.«

lars.from@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen