Bred politisk opbakning til ATP-forslag

Dansk Folkeparti (DF) tilslutter sig den brede vifte af partier på Christiansborg, der er positive over for ATP's forslag om at stå i spidsen for et konsortium, der overtager vedligeholdelsen af jernbanen.

- Dansk Folkeparti finder det ganske interessant, at ATP også forfølger investeringer i dansk infrastruktur, siger DF-trafikordfører Walter Christophersen.

Han henviser dog i første omgang til igangværende politiske forhandlinger om infrastrukturen i Danmark.

- Med de udmeldinger, der er kommet fra Venstres og De Konservatives sommergruppemøder, er jeg overbevist om, at viljen blandt de trafikpolitiske ordførere er til stede, således at vi får løst det her på en meget fornuftig måde, siger Walter Christophersen.

Men der bliver ikke tale om at sælge de danske skinner til private, understreger transportministeren.

- Jeg mener ikke, vi skal sælge vores infrastrukturnet. Det har aldrig været regeringens politik, siger han.

ATP-direktør Lars Rohde går så langt, at han tør love flere rettidige tog og en bedre service for DSB's kunder i den forbindelse.

- Det er desværre altid lettere at udskyde udskiftning af jernbaneskinner eller maling af skolens vinduer et år. Og så ender det til sidst med, at det offentlige har en pukkel af vedligeholdelse skubbet foran sig. Vi vil være forpligtet til at levere en ydelse, så derfor vil vi have en interesse i at sikre en optimal drift, siger Lars Rohde fra ATP, der forvalter en pengetank på over 300 milliarder kroner til Politiken.

Seriøsiteten understreges af, at ATP's bestyrelse netop har besluttet, at ATP i fremtiden kan investere i infrastruktur som for eksempel jernbaner, veje og broer. Beslutningen falder sammen med, at sommerens omfattende togkaos har sat fokus på den nedslidte jernbane med forældede signaler og gamle skinner.

Rohde peger på, at erfaringerne fra andre lande viser, at offentligt-private partnerskaber (OPP) er en god forretning for begge parter.

PFA pension investerer allerede i infrastruktur

ATP står ikke alene med interessen for at investere i veje, skinner eller broer.

En anden af pensionsgiganterne herhjemme, PFA Pension, er allerede i gang internationalt og vil ikke afvise at gå ind i danske projekter.

- Vi ville absolut ikke afvise at kigge på konkrete projekter i Danmark. Metoden vi har valgt er at investere via fonde, men det udelukker ikke direkte investeringer, hvis noget interessant kommer op, siger han.

Hasse Jørgensen vurderer, at pensionskassernes formuer - der for PFA's vedkommende er på over 200 milliarder kroner - vil kunne løfte de offentlige anlægsbudgetter med store beløb.

- Globalt set er det stort, og det løser et finansieringsproblem i den offentlige sektor. Jeg kan ikke sætte beløb på potentialet i Danmark, men det kan give store beløb, siger han.

PFA Pension har ikke været i kontakt med ATP om det konkrete projekt om det danske skinnenet.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.