Haarder er for etnisk opdeling

Undervisningsminsteren vil gøre det lovligt at adskille danske skoleelever og indvandrerelever. Københavnske lokalpolitikere savner klare retningslinjer.

Vesterbro Ny Skole får med al sandsynlighed lov til at foretage en etnisk opdeling af sine elever.

Skoleborgmester i Københavns Kommune Bo Asmus Kjeldgaard (SF) troede ellers, at han havde fået sat en stopper for skolens planer, som, han mener, er diskriminerende.

Men undervisningsminister Bertel Haarder (V) gik i går eftermiddag ind i sagen og overtrumfede skoleborgmesteren.

Vesterbro Ny Skole vil kun adskille eleverne i enkelte timer om morgenen, og flere københavnske skoleledere undrer sig over kritikken mod Vesterbro Ny Skole. De fortæller, at de i flere år har samlet danske elever i bestemte klasser, hvor der også er indvandrere, og samtidig oprettet rene indvandrerklasser. Netop derfor har de fået flere danske elever.

Kan styrke fagligheden

Professor i tosprogethed ved Danmarks Pædagogiske Universitet Anne Holmen fremhæver, at adskillelsen endda kan styrke fagligheden, fordi man kan målrette undervisningen til de tosprogede elever.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.