Mode i rejsetøjet

Aldrig før har København i den grad været klædt på til sommeren. Næste sommer, altså. Modebranchen har sat sig selv stævne i hovedstaden i disse dage med 5 messer og godt 50 modeshows.

Alle handler om moden til næste sommer, og der er nok at se på.

Faktisk er der overvældende meget, men står det til Uffe Buchard, en af hovedaktørerne bag trendbureauet Style Counsel i København, skal man bare holde sig for øje, at de store ord for næste sommers mode er human minimalisme og ny romantik.

Style Counsel står bag flere af de shows, der finder sted frem til søndag, ikke mindst det daglige trendshow på CIFF, hvor de over 900 udstillere og mange tusinde indkøbere frem til søndag kan blive orienteret om, hvilken vej modens vinde blæser næste år.

Style-trekker

De blæser helt sikkert i den lune retning. For det overordnede tema for moden, som trendbureauet Nelly Rodi fra Paris har fastlagt, er rejselivet med de eksotiske lande som mål. Vi bliver alle sammen "style-trekkers", mener Nelly Rodi.

Det skal forstås på den måde, at vi lægger historien på hylden og i stedet kaster os over geografien. En simpel reaktion på globaliseringen, der har medført, at det er de samme butikker, tøjmærker og hotelkæder vi ser, næsten uanset hvor på kloden man rejser hen. Resultatet er, at man går mere efter det lokale, efter den mode, hvor man kan sætte sig eget aftryk.

Det er her, Uffe Buchard kommer ind med sin fortolkning af minimalisme og romantik.

Minimalismen er nemlig ikke den, som man kendte fra 1990'ernes mode, hvor linierne bare skulle være så enkle som mulige. I dag handler den lige så meget om, at stylingen skal være enkel.

"Man skal tage stilling til, hvor meget stilling, man vil tage," siger Uffe Buchard, underforstået, at denne nye minimalisme frem for alt skal have personlighed, der skal lægges vægt på detaljerne. Det skal man selv gøre, heller ikke i 2007 er det smart bare at klæde sig i et modehus fra top til tå. For nok kan det gøres på minimalistisk vis, men det er ikke personligt nok.

Romantikken er også en reaktion på globaliseringen, for drømmemålet er nu uberørtheden og jomfrueligheden. Om ikke på rejsen, så i hvert fald i tøjet.

"Det er den rene nostalgi. Nostalgien er den nye sex, den er alt det, vi drømmer om. Nostalgiske rejser, en tur ud på landet."
Med andre ord skal vi have fat i virkeligheden, som vi selv ser den. Den personlige fortolkning er næsten det vigtigste i både nutidens og den nære fremtids mode.

Modeugen varer til på søndag.

tina.bryld@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.