Uoverskuelig cremejungle
Glædesmolekyler, vitaminer i massevis og dokumenterede effekter. Løfterne og opfindsomheden er stor, når nye ansigtscremer skal markedsføres med lovning om rynker, der forsvinder, og glat hud som i ungdomsårene.
For en almindelig forbruger er det nærmest umuligt at gennemskue, hvad der er fup, og hvad der er fakta om cremerne, som koster fra en flad tyver og op til flere tusinde kroner for en bøtte. Og de alenlange deklarationer på cremerne, med lange, latinsk inspirerede ord, hjælper ikke på forståelsen, nærmest tværtimod.
»Det er en jungle,« lyder det fra Mia Bromose, der er lærer på Nordsjællands Kosmetologskole i Hillerød. »En creme til under hundrede kroner kan være ganske fornuftig, mens en dyr kan vise sig at indeholde mange rene naturlige ingredienser, men lige så mange dårlige tilsætningsstoffer. Som forbruger skal man forholde sig til hele indholdet og vælge ud fra det.«
Det er dog de færreste forbrugere, der kan gennemskue ingredienserne, og derfor anbefaler Mia Bromose, at man selv søger lidt viden, inden man investerer i en creme, eller sikrer sig, at man køber den et sted, hvor man har tillid til sælgeren.