Vædderens centralnervesystem

Der skal 12.000 heste til at matche ekspeditionsskibet "Vædderens" manøvrekraft, når en fejl, der opstod i mandags, er udbedret.

Held i uheld, at det skete under afprøvningssejladserne i Kattegat og Skagerrak: Et ikke tidligere oplevet problem med det manøvresystem, der styrer skruen på det 14 år gamle ekspeditionsskib "Vædderen", dukkede op i mandags.

Det betyder, at skibet ikke kan sejle for fulde omdrejninger i øjeblikket.

Onsdag eftermiddag i Skagerrak håbede driftsofficer, marineingeniør Bjarne Ø. Hansen på, at en reservedel, som muligvis kan løse problemet i det såkaldte "Kamewa"-system, ville nå frem til skibet onsdag aften, mens "Vædderen" ligger på red ud for Skagen.

»Problemet skal løses, inden vi sejler ud på Galathea den 11. august. Den sag er ikke til diskussion,« siger Bjarne Ø. Hansen.

Han og kollegerne arbejdede intenst på sagen mandag aften uden at kunne lokalisere fejlen præcist. Det kunne en tekniker, der blev sejlet ud fra Frederikshavn sent mandag aften, heller ikke, så han blev sendt ind igen natten til tirsdag.

»Vi har et bud på, hvad der kan være årsagen, og håber selvfølgelig, at vi har ret,« siger Bjarne Ø. Hansen.

11 af ekspeditionsskibets 50 besætningsmedlemmer hører til i "maskinen" - det, de selv betegner som skibets hjerne, hjerte og nerve.

De har da heller ikke så lidt at se til: tre hovedmotorer foruden de tre dieselgeneratorer og en akselgenerator, der producerer skibets elektricitet.

Vædderens motorer har 12.000 hestekræfter, og skibet skyder en normalfart på 20 knob.

Og der kommer mere endnu. Centralvarmen, airconditionen og anlæggene til omvendt osmose, der omdanner havvand til ferskvand, hører også under maskindivisionen. Med deres baggrund som smede, blikkenslagere og maskinarbejdere er det også dem, man henvender sig til, når et toilet er stoppet, eller en vandhane ikke virker. Divisionen tæller også to elektrikere.

En ægte veteran

En af "Vædderens" ægte veteraner er maskinarbejder Kenneth Larsen, Rødovre, der med kun enkelte afbrydelser har været på skibet, siden det blev søsat i 1992. Han er over 35 år, som ellers er aldersgrænsen for overkonstabler, men han søgte inden da for otte år siden om at blive i Søværnet, og det kan han nu, til han fylder 60 år.

Kenneth Larsen viser rundt i de ca. 10 forskellige maskinrum og forklarer grunden til, at hovedmotoren og to af generatorerne har påmalet pigenavnene Berit, Suzan og Birgitte:

»De larmer ad helvede til, og de er dyre i drift.«

Selv må han døje tilnavnet "fru Larsen" på grund af sin i disse tider usædvanligt lange hårpragt for en mand.

Dén mangler til gengæld hans yngre kollega Peter Hansen, som havde den tidlige morgenvagt i går.

»Jeg stod op kl. 3 og gik en runde i maskinrummene, inden jeg begyndte min vagt her i kontrolrummet. En vagt begynder altid med en runde,« fortæller den plyssede smed.

Alt er automatiseret

I fire timer til kl. 8 i morges holdt han øje med skærmene, der overvåger ca. 2.500 processer og viser alarm, når en af dem ikke kører, som den skal. Alt er så automatiseret, at man oftest kan udbedre situationen fra kontrolrummet.

I en uge er Peter Hansen nu på vagt fra kl. 4 til kl. 8 og fra kl. 16 til kl. 20. Han deler døgnet med to andre i vagttørnen. De to følgende uger arbejder de fra kl. 8 til kl. 16, indtil en ny tørnuge melder sig.

Og hvad med familielivet, når man jævnligt er på togt i tre måneders tid?

»Det skulle da helst gå, for jeg blev gift den 8. juni,« siger skibsmaskinarbejder Clinton Jørgensen med et skævt smil.

Til gengæld for de tre måneders fravær fra kærester eller koner og måske børn har besætningsmedlemmerne lige så lange perioder, hvor de er hjemme hele tiden, bemærker han.

Det er en livsstil at være ansat i Søværnet.

else.boelskifte@jp.dk

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.