Trafikråd skal sikre national plan
Det skal være slut med politiske studehandler på trafikområdet. Derfor skal der nedsættes et nationalt trafikråd i stil med Velfærdskommissionen, foreslår politikere og trafikforskere.
Slidte skinner, overfyldte motorveje, tilsandede indfaldsveje til byerne, forældede jernbanesignaler og en lufthavn, der er på randen af maksimal kapacitet.
Trafikproblemerne i Danmark hober sig op.
Men nu skal det være slut, mener både politikere, trafikforskere og rådgivende ingeniører, der vil have nedsat et nationalt trafikråd til at se på fremtidens infrastruktur i stil med Velfærdskommissionen og Globaliseringsrådet.
»De mange trafikproblemer viser, at der er behov for en overordnet, national plan for, hvad der skal ske med infrastrukturen i løbet af de næste 20-30 år. Derfor foreslår jeg, at man nedsætter en national infrastrukturgruppe, som kan udforme en konkret investeringsstrategi,« siger medlem af Folketingets trafikudvalg, Jacob Jensen,
Han forestiller sig, at gruppen skal bestå af politikere, trafikeksperter og repræsentanter for erhvervslivet, som i lighed med Velfærdskommissionen og Globaliseringsrådet skal komme med forslag til den fremtidige infrastruktur. Selv foreslår Jacob Jensen et investeringsniveau på mellem 50-60 mia. kr. over de næste 20 år, penge der bl.a. skal bruges til en forbedret jernbane og bedre motorveje.