Kunstnernes krøllede hjerner guld værd for virksomheder
Stadig flere firmaer har fundet ud af, at kunstnere kan bruges til meget mere end at udsmykke en halv væg, lige før en ny bygning skal gøres færdig.
Især unge billedkunstnere bruges i stigende omfang som kreative ressourcer, der kan hjælpe virksomhederne med at styrke deres profil og i nogle tilfælde udvikle nye produkter.
Mikkel Bogh, rektor for billedkunstskolerne på kunstakademiet, fortæller, at kunstnerne i mange situationer anvendes som iværksætttere, ja næsten som en slags forskere.
- Blandt disse kunstnere er der ikke meget tilbage af tidligere tiders berøringsangst over for erhvervslivet og storkapitalen, tilføjer han.
Et markant eksempel på de nye tider er samtidskunstneren Jeppe Hein, der er bosat i Berlin.
Han har indgået aftaler med bl.a. Siemens, Danfoss og arkitektfirmaet schmidt hammer lassen, der alle rækker langt ud over den rene udsmykning.
/ritzau/