Billigere Storebælt-tur kan svække Femern-forbindelsen

Nok er pendlerne glade, men billigere brobilletter kan ramme Femern og trafikken over Fyn, lyder kritikken.

Regeringens plan om at gøre det 25 procent billigere at køre over Storebælt kan give problemer for Femern-forbindelsen og trafikken over Fyn, advarer Folketingets to største partier og en lektor.

Billigere brobilletter vil "helt sikkert have en ikke ubetydelig effekt" på den kommende Femern-tunnel, vurderer lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann:

- Når man sætter prisen ned på Storebælt, er der ikke lige så mange bilister, der vil vælge Femern, og så vil økonomien på Femern blive dårligere.

- Man må regne med, at en hel del færre vil køre derned.

Kan man ikke bare sænke billetprisen tilsvarende på Femern?

- Det kan man godt, men i forvejen frygtes det, at Femern vil lide rentedøden: Altså at den ikke kan betale sig selv hjem, hvis billetindtægterne end ikke kan betale renterne, siger Harry Lahrmann.

Forslaget er en del af regeringens finanslovsudspil, der præsenteres tirsdag. Men allerede onsdag løftede regeringen sløret for det.

Her forsikrede finansminister Kristian Jensen (V), at det kun vil få en marginal betydning for Femern:

- Det vil have en betydning, men det vil være en mindre betydning i forhold til den trafik, der er forventet over Femern. Samtidig skal man huske, at det binder Danmark sammen.

Men tallene bag Femern-projektet kritiseres for at være for optimistiske og overvurdere andelen af trafikanter, påpeger Harry Lahrmann, der dog ikke selv har foretaget nogen beregninger.

Både Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti er klar til at forhandle om lavere takster, men efterlyser et samlet regnestykke.

Trafikordfører Rasmus Prehn (S) er bekymret over den negative virkning:

- Det er i hvert fald det, vi har fået at vide i Transportministeriet, når vi har holdt møde i Femern-forligskredsen: Billigere takster på Storebælt kan gøre Femern-projektet mere skrøbeligt.

Hvis forslaget koster trafik på Femern, får man en regning, som skal håndteres, betoner transportordfører Kim Christiansen (DF).

Regeringen venter, at 4000 flere vil krydse Storebælt dagligt, når prisen sænkes. Det vil presse trafikken på den i forvejen trafikerede vestfynske motorvej, påpeger både lektoren og de to ordførere.

- Jeg har flere gange prøvet at holde i kø på en søndag, og det siger noget om, hvor belastet man er på Fyn, Rasmus Prehn.

Kim Christiansen efterlyser et regnestykke på, hvor grel trængslen vil blive:

- I stedet for en takstnedsættelse er der måske mere behov for, at man tager nogle penge fra Storebæltsforbindelsen og så får udvidet E20 på Fyn.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.