Flertal vil have bilfri bymidte i København

Nu er der grønt lys til forundersøgelser af en trafikal aflukning af middelalderbyen i København.

Den ældste del af Københavns indre by - den såkaldte middelalderby - kan i fremtiden blive helt fri for firhjulede køretøjer.

Ifølge Tv 2 Lorry fik borgerrepræsentationen i København torsdag aften med et rødt flertal stemt et forslag igennem for, at dele af indre by skal lukkes af for biltrafik.

Det er ikke dermed sikkert, at initiativet, som forventeligt først skal nikkes endeligt af i 2018, bliver til noget, men nu har politikerne foreløbigt fået grønt lys til at forundersøge forslaget yderligere.

Teknik- og Miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen i kommunen skønner, at en trafikal aflukning af middelalderbyen vil beløbe sig til mellem 80 og 120 mio. kr.

Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell (Ø) forsøgte allerede i 2015 at gøre bymidten bilfri, men havde dengang ikke held med at overbevise borgerrepræsentationen. Ifølge Tv 2 Lorry er forslaget blevet aktuelt igen efter en række anbefalinger til terrorsikring af byen fra PET.

Anbefalingerne går bl.a. på hastighedsnedsættende foranstaltninger som betonklodser i byrummet. Men forvaltningen har altså foreslået, at der ikke alene arbejdes på hastighedsnedsættende initiativer, men helt spærres af for biler.

»Det handler om, at vi får indrettet sådan så byen er sikker - men også på en måde, så byens liv kan fortsætte. For vi skal aldrig lade os kue af terrorister. Så derfor skal byens liv fortsætte samtidig med at gøre byen sikker,« siger Morten Kabell til mediet.

Forundersøgelserne forventes afsluttet i februar, hvorefter der skal fremlægges to-tre scenarier for en bilfri middelalderby. Aktuelt er der tre konkrete forslag til, hvordan aflukningen kan se ud. I to af forslagene, er der planlagt en eller to gennemførselsveje i zonen, skriver Tv 2 Lorry.

Middelalderbyen er afgrænset af Vester Voldgade, Stormgade, Vindebrogade, Holmens Kanal, Kongens Nytorv, Gothersgade og Nørre Voldgade.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.