Plejefirma har fået påbud: Besøg blev aflyst, da syg borger ikke besvarede telefonopkald

Det er ifølge Vejle Kommune summen af de mange problemer, som tilsynsbesøgende afdækkede, der førte til påbuddet.

Artiklens øverste billede
Plejefirmaet samarbejder med syv danske kommuner og leverer bl.a. hjemmepleje, sygepleje og plejecentre. Arkivfoto: Ole Lind

Plejefirmaet Attendo har af Vejle Kommune fået et påbud, efter et tilsyn har påpeget flere problemer i plejen, skriver Fagbladet FOA.

Det var tilsynsbesøg foretaget i maj, som afdækkede flere problemer i plejefirmaets løsning af plejeopgaver, hvilket medførte, at firmaet fik et såkaldt A-påbud, der er det mildeste niveau af tre.

Ifølge Yelva Bjørnholdt Jensen, der er myndighedschef i Vejle Kommune, kunne det aflyste besøg alene have udløst et alvorlige påbud.

Men idet kommunen først blev orienteret om sagen forholdsvis længe efter episoden havde fundet sted, kunne et B- eller C-påbud ikke gives, da påbud ifølge Fagbladet FOA skal gives i umiddelbar tilknytning til sagen.

Hos Attendo fortæller regionschef Lene Pedersen, at hun er bekendt med den pågældende sag. Hun oplyser til FOA, at den pågældende borger ikke var sengeliggende, men socialt aktiv udenfor hjemmet.

»Men vi skal selvfølgelig blive ved med at kontakte borgeren, og det er en fejl hos os. Derfor har vi nu ændret procedure: Hvis en borger ikke svarer på telefonen, aflyses besøget ikke. Vi kører ud og sikrer os, at borgeren ikke ligger og har brug for hjælp,« siger Lene Pedersen til Fagbladet FOA og påpeger, at plejefirmaet vil gennemgå dets procedurer og styrke medarbejdernes kompetencer.

Attendo blev af tilsynet også kritiseret for utilstrækkelig dokumentation. Derudover udtrykte flere borgere bekymring over unge og uerfarne afløsere.

Det er ifølge Yelva Bjørnholdt Jensen fra Vejle Kommune summen af de mange problemer, som tilsynsbesøgende afdækkede, der førte til påbuddet.

»Vi mener, der er tale om problemer, som Attendo kan rette op på. Når vi reagerer med påbud nu, skyldes det især omfanget af problemerne, altså at tilsynsbesøgene afdækkede så mange problemer på én gang,« siger hun til Fagbladet FOA.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.