Pendlere er ved at opgive håbet om tog, der virker

Nogle pendlere har mistet tilliden til DSB, andre anklager politikerne for at svigte toget. Forbrugerrådet Tænk mener, at DSB svigter sin kerneydelse.

Artiklens øverste billede
Michael Randropp er talsmand for pendlerne på Kystbanen. Sammen med sin kone, Pia Randropp, føler han sig gang på gang snydt af DSB. Foto: Tobias Nicolai

Pendlerne på landets mest travle togstrækning, Kystbanen mellem Helsingør og København, er så plaget af problemer, at de har mistet tilliden til DSB. Også på Østfyn er pendlerne frustrerede.

Forbrugerrådet Tænk mener, at DSB, der i maj kun fik 67,7 pct. af tog på Kystbanen frem til tiden mod de aftalte 82,4 pct. svigter kerneydelsen: tog til tiden.

For et år siden havde DSB også problemer med at skaffe tog til tiden, mens 90 pct. eller flere af togene i 2014 og 2015 var fremme til tiden.

DSB har ikke løst problemerne, selv om de har haft år til det. Og den rettidighed, de præsterer, skyldes kun, at de sidste år hævede rejsetiden med fem minutter. Det er sminkede tal.

Michael Randropp, talsmand for pendlerne på Kystbanen

Pendlerklubben Kystbanen har for Jyllands-Posten lavet en stikprøveundersøgelse over fire dage i juni. Pendlerne oplever forsinkelser, overfyldte tog, døre og toiletter, der ikke virker, og tog, der kører forbi passagerer eller efterlader dem, fordi togene er overfyldte.

Over halvdelen fortæller om forsinkede tog, 20 pct. om toiletter, der ikke virker, og 34 pct. om døre, der ikke kan åbnes.

Transportafdelingen Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk laver to årlige undersøgelser med samme billede: Kun 41 pct. på Kystbanen mener, at de får value for money. 21 pct. er utilfredse med toiletterne.

Michael Randropp, talsmand for pendlerne på Kystbanen, er skuffet over DSB:

»Stikprøven bekræfter den stigende frustration hos pendlerne. DSB har ikke løst problemerne, selv om koncernen har haft år til det. Og den rettidighed, DSB præsterer, skyldes kun, at selskabet sidste år hævede rejsetiden med fem minutter. Det er sminkede tal.«

Afdelingschef Laura Kirch Kirkegaard fra Passagerpulsen er heller ikke tilfreds.

»Som passager har man en rimelig forventning om, at når man indløser en billet, får man også den vare, man har betalt for. Når den kontrakt bliver brudt, og man ikke bliver informeret eller kompenseret, stiger utilfredsheden,« siger hun.

Laura Kirch Kirkegaard mener, at DSB automatisk skal udbetale en kompensation, der står mål med forsinkelsen, og sænke prisen.

Hos DSB erkender Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling, problemerne.

»Vi lever ikke op til punktligheden på Kystbanen, og toiletternes standard er ikke god nok. Bl.a. derfor har vi et mobilt team, der skal forbedre toiletforhold og døre,« siger Aske Wieth-Knudsen, der ikke vil sætte dato på for, hvornår alle problemer er løst.

På Østfyn er der også problemer. Her frygter pendlertalsmand Anne Fiber togets fremtid:

»Når jeg hører de mange forslag om liberalisering af togdriften, ser jeg enden på togdriften for mig.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen