Dansk ambassadør skal banke på hos Google og Facebook

Verdens første tech-ambassadør er dansk og hedder Casper Klynge. Efter sommer flytter han til Silicon Valley.

Det klassiske diplomati skal lægges væk, når Danmarks nuværende ambassadør i Indonesien, Casper Klynge, efter sommer tiltræder som ambassadør for teknologi og digitalisering.

Nu gælder det "teknologisk diplomati", hvor han skal pleje forbindelserne til teknologigiganter som Google, Facebook og Microsoft fra sit hovedsæde i Silicon Valley, USA.

Danmark er det første land i verden til at udpege en tech-ambassadør, og stillingen er en af Udenrigsministeriets store satsninger de kommende år.

43-årige Casper Klynge skal fremme danske interesser og værdier i forhold til den digitale dagsorden, lyder det fra udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

Casper Klynge glæder sig til projektet, selv om han skal begynde helt fra bunden.

- Ingen af os ved, hvad det ender ud med. Men det med at være først på bolden er meget motiverende, og så må vi se, hvad der kommer ud af det, siger Casper Klynge.

- Men det kan være, at vi for eksempel i vores udviklingspolitik begynder at tænke over, hvordan vi med ny teknologi kan skabe bedre resultater i forhold til korruptionsbekæmpelse.

- Jeg håber på at kunne vise konkrete resultater inden for et år eller to, hvor vi med det her initiativ har gjort noget til gavn for Danmark, danske virksomheder og danske arbejdspladser, siger han.

Samuelsen har slået på, at tech-virksomheder mere og mere får indflydelse på vores hverdag. Casper Klynge er enig.

- Nogle tech-virksomheder har større økonomier end mange lande. Hvis de virksomheder laver initiativer, som er relevante for os at forme og påvirke på store dagsordener, så skal vi være til stede, siger Casper Klynge.

Han nævner som eksempel Google som en vigtig brik i forhold til terrorbekæmpelse, så terrorister ikke kan sprede deres budskaber på nettet.

- Det her betyder ikke, at vi stopper det traditionelle diplomati eller vores relationer med andre lande. Dette er et supplement ud over det, vi har gjort hele tiden.

- I den digitale tidsalder er der virksomheder, som er aktører i deres egen ret, så det ville være forkert, hvis vi ikke orienterede os endnu mere mod dem, siger Casper Klynge.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.