Café Hack har tjent en million ved at bryde DR's regler

Det er i strid med DR's regler om skjult sponsorering at kræve penge for at sende radio rundt omkring i landet.

Artiklens øverste billede
Café Hack produceres af det eksterne produktionsselskab SK Productions og har Café Hack-vært Søren Dahl som medejer. Pressefoto

Danmarks næstmest lyttede radioprogram, P4-programmet Café Hack, har over en årrække tjent mindst en million kroner på at sende radio fra forskellige destinationer rundt omkring i Danmark.

Det er i klar strid med DR's regler om skjult sponsorering. Det rapporterer Radio24syv.

Café Hack produceres af det eksterne produktionsselskab SK Productions og har Café Hack-vært Søren Dahl som medejer.

Programmet sendes normalt hver søndag fra caféen Café Hack i Aarhus, men hver sommer tager programmet ud i landet for at sende sommerprogrammer.

Radio24syv har kontaktet samtlige 36 destinationer, som Café Hack har sendt fra i årene 2013 til 2016.

15 af de 36 destinationer har oplyst til Radio24syv, hvad de har betalt for at få Café Hack til at optage et radioprogram hos dem - og samtidig blive eksponeret for en million lyttere på P4.

Rundspørgen viser, at Café Hack har tjent mindst 1.181.298 kroner på uretmæssig vis over de fire somre.

Det samlede beløb er dog reelt højere, da fire destinationer oplyser, at de har betalt et beløb, men ikke hvor meget de har betalt.

Ti destinationer er ikke vendt tilbage på Radio24syvs henvendelse, mens fem destinationer oplyser, at de ikke har betalt.

At opkræve penge for at sende radio rundt omkring i landet er i klar strid med DR's regler om skjult sponsorering.

DR meldte allerede sidste tirsdag ud, at det er i strid med DR's regler, når Café Hack opkræver penge for at sende radio rundt omkring i landet.

Det gjorde de, da Radio24syv gjorde dem opmærksom på, at Café Hack havde forlangt 67.500 for at optage et radioprogram på Sallingsund Færgekro på Mors til sommer.

Lars Daneskov, redaktør på P4, sagde i den forbindelse til Radio24syv, at DR forlangte en redegørelse fra SK Productions, selskabet bag Café Hack.

Den redegørelse får DR onsdag, og derfor vil radiochef i DR, Gustav Lützhøft endnu ikke interviewes af Radio24syv om de nye oplysninger, der viser, at Café Hack systematisk har brudt DR's regler over en årrække og tjent mindst en million kroner på det.

Han skriver dog i en SMS til Radio24syv, at DR "ser meget alvorligt på sagen".

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.