Dansk Erhverv kritiserer kemitest af forbrugerprodukter

Forbrugerrådet Tænk Kemi er alt for negativ i formidlingen af sine tests, lyder kritikken fra Dansk Erhverv, som har gennemgået 45 test og de historier, der kom ud, da testene blev offentliggjort.

Artiklens øverste billede

Forbrugerrådet Tænk Kemi skævvrider resultaterne og fokuserer på skræmmehistorier og negative vinkler, når rådet offentliggør resultaterne af kemitest af deodoranter, solcreme og bodylotions.

Sådan lyder kritikken fra Dansk Erhverv, som har gennemgået formidlingen af 45 test, hvor Forbrugerrådet Tænk Kemi har undersøgt plejeprodukters indholdsdeklarationer for stoffer, som er mistænkt for at være allergifremkaldende eller hormonforstyrrende.

»Vådservietter med uønsket kemi«, »Din hud i armhulerne er udsat« og »Undgå uønskede kemiske stoffer i din bodylotion«, lyder nogle af overskrifterne, som har ledsaget de nyhedsbreve, hvor Forbrugerrådet Tænk Kemi har fortalt om resultaterne og har tildelt produkterne røde, gule eller grønne kolber afhængig af, hvor problematiske stofferne ifølge rådet er.

Forbrugerrådet Tænk Kemi prøver at skabe interesse om historien ved at fokusere på det farlige.

Jakob Lamm Zeuthen, , Dansk Erhverv

I hovedparten af de 45 test, som Dansk Erhverv har gennemgået, er der en overvægt af produkter, som fik grøn kolbe – alligevel er der ifølge Dansk Erhverv i formidlingen lagt vægt på den negative vinkel og på hvilke produkter, man skal undgå, og den tendens er yderligere blevet forstærket i mediernes dækning af testene.

»Problemet er, at Forbrugerrådet Tænk Kemi prøver at skabe interesse om historien ved at fokusere på det farlige, men de er finansieret af offentlige midler og har en forpligtelse til at sikre nuanceret information, der hjælper forbrugeren til handling. Bliver informationen for unuanceret, hjælpes en mindre del af forbrugerne, og andre bliver opskræmte og lammede,« siger miljøpolitisk chef Jakob Lamm Zeuthen, Dansk Erhverv.

Automatkritik

Direktør Lars Pram, Forbrugerrådet Tænk, afviser kritikken og mener, at Dansk Erhverv er ude med en automatkritik af forbrugernes vagthund:

»Vi kommunikerer det, som er vigtigt for forbrugerne, og jeg synes faktisk, at vi er både nuancerede og præcise i vores formidling. Når jeg kigger ned over overskrifterne, må jeg sige, at det er lykkedes meget godt. Nogle gange finder vi problematiske stoffer og ulovlige produkter, og det skal vi da fortælle, ligesom vi skal fortælle, når der er produkter, som man roligt kan anvende.«

Lars Pram fortæller, at Forbrugerrådet Tænk Kemi netop har testet 66 solcremer, og at man på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside lige nu kan se fem solcremer med grøn kolbe og fem med rød kolbe.

»Dermed kan folk selv træffe deres valg på et oplyst grundlag. Det er meget sigende for vores formidling, for vi roser også, når der er grund til det. Vi har f.eks. på Twitter rost Coop og HM, og vi har fortalt, at danske produkter oftere får grønne kolber end røde kolber.«

Ifølge Lars Pram har rådet i løbet af de seneste måneder fundet stoffer, som ikke blot er problematiske, men ulovlige, bl.a. i børnesminke, deodoranter og personlige plejeprodukter.

»Det informerer vi selvfølgelig forbrugerne om, alt andet ville da være helt absurd,« siger han.

Jakob Lamm Zeuthen erkender, at det også er vigtigt at informere om de røde og gule fund, men henviser til en undersøgelse, foretaget af Dansk Erhverv, som viser, at halvdelen af befolkningen foretrækker grøn information, så de får vist vej til de gode produkter og ikke skal tænke på evt. problematiske produkter.

Grøn information

Dansk Erhverv får jævnligt henvendelser fra forhandlere af plejeprodukter, som er utilfredse med Forbrugerrådet Tænk Kemis test. Henvendelserne kommer, efter at et produkt er havnet i den røde kategori, fordi det indeholder stoffer, som f.eks. er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

»Vi har svært ved at forstå, at et produkt, som er lovligt at sælge i Danmark, kan blive kategoriseret som rødt, som forbrugerne vil forbinde med fuldt stop som ved et lyskryds. Altså, at det er farligt. Derfor vil vi gerne have ændret farverne til gul, lysegrøn og grøn,« siger Jakob Lamm Zeuthen.

Lars Pram afviser, at Forbrugerrådet Tænk Kemi vil ændre sin måde at teste på, men vil gerne diskutere trafiklysordningen.

»Vi har noteret os, at Dansk Erhverv er kritisk over for ordningen, og det kan da godt være, at man kan kommunikere resultaterne på en anden måde, f.eks. med smileyer. Det afgørende er, at det er enkelt og let at afkode for forbrugerne,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.