Krig mellem regeringen og DF

Dansk Folkeparti er klar til at danne flertal mod regeringen i folketingssalen i striden om Togfonden.

Artiklens øverste billede
Regeringen siger blankt nej til at følge planerne fra et flertal i Folketinget, der vil sætte en række investeringer i bedre, hurtigere og mere driftsikre tog i søen. Foto: Jens Dresling

Forundret. Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, er dybt forundret over regeringens og ikke mindst finansminister Claus Hjort Frederiksens ageren i striden om Togfonden.

Partierne bag Togfonden har leveret alt det, regeringen har foreslået. Derfor kommer det bag på os, at finansministeren ikke har villet indgå en aftale.

René Christensen, finansordfører, Dansk Folkeparti

Regeringen siger blankt nej til at følge planerne fra et flertal i Folketinget, der vil sætte en række investeringer i bedre, hurtigere og mere driftsikre tog i søen.

»Partierne bag Togfonden (S, SF, R, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, red.) har leveret alt det, regeringen har foreslået – og vi støtter fra DF stadig regeringen. Derfor kommer det bag på os, at finansministeren ikke har villet indgå en aftale,« lyder det fra en forundret René Christensen, der ikke er i tvivl om, hvad der nu kommer til at ske:

»Nu må vi jo så få det igennem på en anden måde, for der er stadig et flertal bag Togfonden. Så må vi se, om det skal ske via et beslutningsforslag i folketingssalen eller et ændringsforslag til finansloven. Under vores forhandlinger sagde finansministeren, at han selvfølgelig ville acceptere et politisk flertal, så det må vi jo så vise, at der er.«

Forud for forhandlingerne med finansminister Claus Hjort Frederiksen havde forligspartierne aftalt at fastholde projekterne i Togfonden, men at udsætte flere projekter, i erkendelse af at der kun er knap halvdelen af de oprindelige 28,5 mia. kr. i Togfonden på grund af den faldende oliepris.

Partierne bag Togfonden har ved at udsætte flere store byggerier hjulpet regeringen med at løse den udfordring, man lige nu står med, fordi der er sat lidt for mange projekter i gang.

Men uden en aftale mellem regeringen og partierne bag Togfonden er det nu kun byggeriet af en ny Storstrømsbro, der er en aftale om, mens regeringen dog også vil sætte gang i den meget kostbare elektrificering af store dele af det danske jernbanenet, hvilket ligger i aftalen om Togfonden.

Ingen Vejle Fjord-bro

Til gengæld er byggeriet af en ny bane over Vestfyn til 4,8 mia. kr., en ny bane til Billund Lufthavn til 700 mio. kr. samt en bro over Vejle Fjord til 4,2 mia. kr. udsat på ubestemt tid.

Claus Hjort Frederiksen lagde efter mødet ikke skjul på, at han ikke har planer om at følge forligspartierne bag Togfonden, der lægger op til, at planerne i Togfonden skal gennemføres i to faser.

»Vi har noteret os, at forliget bag Togfonden har bidraget til at løse den investeringsudfordring, som vi har frem mod 2020. Og så har vi lavet en sideaftale om, at vi fremrykker Storstrømsbroen i to år,« lød det efter mødet fra finansministeren.

»Det, vi er enige om, det budgetterer vi nu ind i finansloven, og det er bl.a. elektrificeringen. Den er ret fornuftig. Der er nogle af projekterne, som ikke bliver indbudgetteret i finansloven. For eksempel en ny bane over Vestfyn, fordi der udløser man en regning på 6 mia. kr. efter 2020. Til det vil jeg, belært af erfaringer, bare sige, at ingen af os kender økonomien i 2020,« sagde Claus Hjort Frederiksen.

Den nye Storstrømsbro til 4,2 mia. kr. vil formentlig skabe glæde hos mange på Lolland-Falster. Ved at fremrykke byggeriet vil broen allerede kunne være færdig i 2022.

Ifølge René Christensen har forligspartierne bag Togfonden aftalt at mødes igen i 2019 for at vurdere, hvor mange penge der er løbet ind i Togfonden, og hvilke projekter der på det tidspunkt vil være råd til at sætte i gang.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.