Svenskerne har skruet ned for grænsekontrollen

På grund af vigende flygtningestrøm vover Sverige at slække på grænsekontrollen. Toget skal dog fortsat holde stille, fordi køreplanen er bygget på, at der er kontrol.

Artiklens øverste billede
Det vakte international opsigt, da svenskerne i november 2015 indførte grænsekontrol. Den lavere asyltilstrømning til Sverige har fået myndighederne til at slække på kontrollen bl.a. på Hyllie station. Arkivfoto: Anders Rye Skjoldjensen/Polfoto

I de seneste dage og uger er det blevet meget nemmere at komme ind i Sverige uden at blive kontrolleret af politiet. Det viser informationer, som Jyllands-Posten har indsamlet, og det bekræftes af politiet i Skåne.

Mens det vakte international opsigt, da svenskerne i november 2015 indførte grænsekontrol og bl.a. afsluttede mere end 60 års nordisk pasfrihed, så er lempelsen af kontrollen foregået stille og glidende.

»Jeg vil sige, at cirka 50 pct. af gangene er politiet ikke i Hyllie. Det sker også oftere, end hvad det gjorde før.«

Pendler, , om svensk politis grænsekontrol ved den første togstation i Sverige

Godt 40 pendlere har via e-mail og Facebook forsynet Jyllands-Posten med over 60 tidspunkter, hvor de kom ind i Sverige uden at blive tjekket af politiet.

I denne uge har pendlerne f.eks. fortalt, at svensk politi ikke kontrollerede de tog, der afgik fra Københavns Lufthavn (sidste stop i Danmark) mandag kl. 16.06, 17.26 og 18.46, tirsdag 13.26 og onsdag kl. 18.26.

Kontrollen af tog plejer at foregå på Hyllie Station, som er første stop på svensk jord. En pendler, Per Lund, fortæller, at han onsdag eftermiddag så to paskontrollanter ude på Hyllie Station, men da han spurgte dem, hvorfor de ikke skulle ind i toget og kontrollere, var svaret »ingen kontrol i dag«.

Fra en svensk pendler, som ikke vil have sit navn i avisen, lyder det:

»Jeg vil sige, at cirka 50 pct. af gangene er politiet ikke i Hyllie. Det sker også oftere, end hvad det gjorde før.«

Også biler slipper

Bilister kontrolleres for enden af Øresundsbroen, og også her er der slækket, oplyser pendlere. F.eks. kunne man om eftermiddagen og aftenen tirsdag undgå kontrol – i hvert fald i den yderste vognbane.

Svensk politi bekræfter pendlernes oplevelser af mindre kontrol.

»Det stemmer,« siger Ewa-Gun Westford, der er talsmand for politiet i Skåne og det øvrige Region Syd.

Tidligere skete det, at et tog fik lov at køre ukontrolleret ind i Sverige, hvis betjentene fra grænsebevogtningen var kaldt hen til andre akutte opgaver. Men i dag er det en helt bevidst planlægning.

Det er ifølge Ewa-Gun Westford en lavere asyltilstrømning, der gør det muligt at droppe en del af kontrollen.

»Vi ved, at lige nu er der ikke så mange, der kommer til Sverige og søger asyl,« siger hun og tilføjer, at der samtidig er medarbejdernes rettigheder at tage hensyn til:

»Det er ferietid nu, og vi har det sådan, at man skal tage sin hovedferie i denne periode. Derfor har vi ikke alverdens ressourcer, så vi må prioritere.«

Under sidste års massevandringer gennem Europa spredte smartphones lynhurtigt nyheder om kontroller og grænselukninger blandt flygtninge og migranter. Men hvis asylsøgere i stort tal skulle søge mod Sverige igen, så er politiet klar til at skrue op for kontrollen, fortæller Ewa-Gun Westford:

»Vi følger hele tiden med i, hvad der sker – og hvor det sker – så vi kan stille om.«

I sidste uge søgte 467 personer asyl i Sverige, mens der kom 10.000 pr. uge, da der var allertravlest før grænsekontrollen.

Udover at indføre grænsekontrol har et flertal af de svenske politikere også besluttet at stramme udlændingepolitikken. Om tre uger træder der eksempelvis en ny regel i kraft, som betyder, at selvom en flygtning har fået anerkendt sit behov for beskyttelse i Sverige, så får han kun en midlertidig opholdstilladelse.

Når svensk politi ikke kontrollerer, kan billister over Øresundsbroen komme uhindret ind i Sverige, mens togpassagerer går fra to kontroller til en. I januar indførte svenskerne nemlig et transportøransvar, som betyder, at DSB kan få en bøde på 50.000 svenske kr. for at transportere en person til Sverige, som svensk politi efterfølgende opdager ikke har gyldigt id/opholdstilladelse. DSB’s kontrol foregår ved Københavns Lufthavn og dén er uændret, selvom svenskernes kontrol er blevet mere hullet. Så flygtninge, der vil med toget til Sverige, kan stadig risikere, at de ikke slipper forbi DSB’s private vagtværn.

Tog står stille alligevel

Svensk politis neddrosling har ikke gjort det hurtigere at rejse mellem København og Malmø, for køreplanen er ikke ændret. Selv når der ikke er kontrol, skal toget holde stille i 10-15 minutter på Hyllie Station, og ifølge formanden for pendlerklubben på strækningen, Michael Randropp, er den unødvendige pause frustrerende for hans medlemmer.

»De har vist id én gang allerede i Kastrup, og de ville nok hellere vise det to gange end sidde på Hyllie Station og vente på en kontrol, der ikke kommer, selvom toget bliver holdt tilbage i et kvarter,« siger Randropp, som fortæller om »tiltagende manglende kontrol«.

»Det begyndte så småt for syv-otte uger siden, og nu får jeg faktisk meldinger hver dag,« siger han.

Michael Randropp håber, at de danske og svenske politikere kan blive enige om kun at have én kontrol – i Kastrup. Det vil spare tid for pendlerne og frigøre tog til eksempelvis at genindføre 10-minutters driften i myldretiden. Den røg med grænsekontrollen.

Hos politiet bekræfter Ewa-Gun Westford, at togene holder stille, selvom der ikke er grænsekontrol.

»Det stemmer, og det beror på, at det er Trafikverket (den svenske trafikstyrelse, red.), der styrer togene frem og tilbage. Hvis man standser et tog, men ikke næste, og så stopper det næste og ikke det næste, så bliver der ubalance. Det er svært, og derfor er det sådan, at alle tog skal standse i nogle minutter.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.