Coop trækker pop-op-is med alkohol tilbage fra hylderne

En sodavandsis med fem procent alkohol er i disse dage på vej til at blive solgt på det danske marked.

De ligner de almindelige sodavandsis i pop-op form, der sælges til børn og varmeplagede sjæle i de danske sommermåneder.

Men et lille "5 procent" mærkat i bunden af isen afslører, at man får mere end sukkervand med i købet.

Isen med navnet N1ce indeholder fem procent alkohol og blev lanceret i Sverige sidste år. Den står i disse dage til at skulle stå distancen på det danske marked.

Men allerede inden lanceringen er kommet rigtigt i gang, bliver isen trukket tilbage fra hylderne i supermarkedskæden Coop.

- Vi vil principielt ikke sælge ting med alkohol, der kan forveksles med slik til børn.

- Men jeg har lige hørt om en butik, hvor leverandøren har solgt det ind direkte til butikken uden om Coop. Der vil vi fjerne isene og bede leverandøren komme og hente isene med det samme, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Det er butikken Mad Cooperativet, der er et supermarked i forbindelse med Københavns Hovedbanegård, som har haft de festlige is med smag af mojito, margarita og daiquiri på hylderne.

Men nu stopper isfesten altså i Coops butikker.

Også i Dansk Supermarked oplyser man, at der allerede blev sagt nej til isen for et halvt år siden.

Stifteren af ismærket er Mikael Drane, der har lanceret produktet sammen med dj-duoen Axwell & Ingrosso, der er kendt fra gruppen Swedish House Mafia.

Selv siger Mikael Drane, at isen er solgt til flere danske festivaler, Bakken og i et par danske butikker.

Men nu er der altså én butik mindre, som man fremover kan finde isene i.

Ifølge Mikael Drane er der ni andre lande i Europa, hvor isene sælges, og her er alkohollovgivningen ofte strammere end i Danmark, fordi man skal være over 18 år for at købe alkohol.

Producenten har opfordret butikkerne i de forskellige lande til at respektere de respektive alkohollovgivninger, når isene sælges, lyder det.

- Isen er ikke målrettet eller lavet til børn, siger Mikael Drane.

Han mener ikke, det er problem, at isen ligner andre is til børn, og nævner som eksempel, at både øl og sodavand kommer i dåser.

Desuden fortæller han, at isen bliver solgt efter en EU-regel, der tillader op til fem procent alkohol i fødevarer.

Herunder kan du se, hvordan isene ser ud:

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.