Vi pendler i stigende grad ud af byerne

Trafik: Pendlingen er begyndt at vende, så flere i stedet pendler ud af byerne for at gå på arbejde, viser en ny analyse fra Danske Regioner.

Artiklens øverste billede
Siden 2009 har der ifølge en analyse fra Danske Regioner været en klar tendens til, at folk i arbejde pendler mindre ind mod storbykommunerne og mere væk fra dem.

Danskerne er blevet så begejstrede for at bo i byerne, at flere og flere tager bilen, bussen eller toget ud af byerne for at gå på arbejde.

Siden 2009 har der ifølge en analyse fra Danske Regioner været en klar tendens til, at folk i arbejde pendler mindre ind mod storbykommunerne og mere væk fra dem.

I København er antallet, der dagligt pendler ud af byen steget knap 2 pct. siden 2009, mens antallet, der pendler ind, er faldet tilsvarende.

Udviklingen overrasker både forskere og politikere.

»Det er overraskende, at færre pendler ind til København og andre byer, og at flere pendler ud,« siger trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, RUC og fortsætter:

»Tidligere tog man en uddannelse inde i byen, og så flyttede man ud af byen, når man fik børn for at få frisk luft og grønne græsplæner. Nu bliver man boende inde i byen, hvor der er kommet flere grønne områder, mindre forurening, mindre industri, og hvor der sker mere. Derfor må flere tage uden for byen for at arbejde.«

Per Homann Jespersen mener, det er en del af udkantsområdernes problem, at byerne tiltrækker flere og flere.

I regionerne kalder formand Bent Hansen (S) analysen for spændende læsning:

»Vi har de seneste fem-seks år set, at flere og flere pendler væk fra de store centre, fordi der ligger rigtig mange spændende arbejdspladser uden for de store byer. Brande er et godt eksempel med virksomheder som Siemens, Bestseller og en stor kartoffelmelsfabrik. Her pendler hver dag flere mennesker ind, end der bor i Brande. Byen suger arbejdspladser til sig fra bl.a. Aarhus, Vejle og Silkeborg,« konstaterer Bent Hansen.

For regionerne er udfordringen, hvordan man kan håndtere den øgede strøm af mennesker, der skal ud af de store byer for at arbejde i mindre byer som Brande, Kalundborg eller Skanderborg.

Det handler om ny infrastruktur og mere kollektiv trafik. Derfor foreslår regionerne, at man bruger de resterende 1,6 mia. kr. fra forliget om ”Bedre og billigere kollektiv trafik” til mere kollektiv trafik og infrastruktur.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.