Studenterkørsel er omfattet af EU-regler

Justitsministeren kan ikke give dispensation til veteranbiler, der bruges til studenterkørsel.

Artiklens øverste billede
Veteranbiler, der bruges til studenterkørsel, kan ikke få dispensation for EU-reglerne, slår justitsminister Mette Frederiksen fast.

Veteranlastbiler, der bruges til studenterkørsel, skal være udstyret med fartskrivere. Også selvom de kun kører ganske få dage om året. Det fastslår justitsminister Mette Frederiksen i et skriftligt svar til Jyllands-Posten.

"Studenterkørsel er en festlig dansk tradition. EU-reglerne stiller imidlertid krav om, at der skal være installeret et apparat, så man kan kontrollere, at chaufførerne overholder reglerne for køre-hviletid. Det kan der ikke dispenseres for," skriver justitsministeren, der således blåstempler politiets nye og strammere fortolkning af reglerne for studenterkørsel.

Dermed slår Justitsministeriet fast, at studenterkørsel betragtes som erhvervstransport, uanset om der er tale om en veteranbil eller ej.

Det betyder at nogle af de fordele, der hidtil har været ved at indregistrere bilerne som veterankøretøjer bortfalder.

Ved at være indregistreret som veteranbiler har ejerne eksempelvis betalt lavere vægtafgift, været fritaget fra kravet om fartskriver og har kunnet nøjes med periodisk syn hvert ottende år. Med den nye praksis, skal bilerne have monteret fartskriver og synes mindst en gang om året, hvis de skal bruges til studenterkørsel.

Det møder imidlertid modstand blandt nogle af ejerne af veteranlastbiler.

De hævder, at den nye fortolkning af reglerne, er chikane fra politiets side, og at det i praksis vil forhindre dem i at køre studenterkørsel, fordi nogle af bilerne er så gamle, at det kun vanskeligt kan lade sig gøre at installere en tachograf, og fordi udgifterne til dette, ifølge ejerne af de gamle biler, vil betyde, at de skal betale for at køre studenterkørsel, i stedet for at få et tilskud til bilens drift og vedligehold.

"Uden muligheden for at tjene en lille skilling på bilerne en gang imellem, vil det ikke være muligt at holde de gamle biler kørende," siger en af ejerne, Allan Pedersen fra  Lundemøllens Studenterkørsel, og forklarer, at de ca. 20.000 kroner, som det koster at installere en tachograf i hver bil, slet ikke kan finansieres af de indtægter, han kan opnå på bilen.

Det afviser Esben Hyllested, som er direktør i Amok Studenterkørsel, der med 40 gamle militærlastbiler er en af de større aktører i branchen.

"Fartskriveren kan afskrives over flere år, så det er ikke en stor økonomisk belastning. Den er blot en lille brik i den store sammenhæng. I virkeligheden er det her en konflikt mellem et flertal af virksomheder, der ønsker at overholde reglerne, og nogle få der ikke vil," siger han.

Han mener, at der med politiets nye praksis på området bliver ens regler for alle og større sikkerhed for kunderne.

"Der skal jo blot en enkelt alvorlig ulykke til, før studenterkørsel vil være fortid. Specielt hvis vi ikke overholder reglerne," siger Esben Hyllested.

Han overvejer i øjeblikket sammen med kolleger i branchen at starte en brancheforening, der skal indføre synligt mærke på bilerne, så kunderne og andre har garanti for, at reglerne overholdes.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.