Boom i nethandel og pakkelevering udløser krav om skrappere regler

Der er wild west-tilstande på landevejene. Transportbranchen vil have bremset smuglere, spritbilister og konkursryttere.

Artiklens øverste billede
Der kører flere end 12.000 varevogne under 3.500 kg rundt i Danmark. Af dem ejes 32 pct. af firmaer med en eller nul ansatte.

Internethandlen får danskernes brug af pakkelevering til at vokse kraftigt, og det samme gør behovet for regler på området, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik, DTL.

Modsat større biler er varevogne under 3.500 kg nemlig ikke omfattet af en lov, der bl.a. har regler mod straffede smuglere og spritbilister samt konkursryttere foruden krav om en garantistillelse på 150.000 kr. og overenskomstsvarende løn.

»Vores medlemmer bliver klemt af, at der er nogen, der kører mere eller mindre efter wild west-tilstande,« siger Erik Østergaard, direktør i DTL, og peger bl.a. på sort arbejde og folk, der arbejder, selv om de er på overførselsindkomst. Fagforeningen 3F har fundet timelønninger ned til 50-60 kr., og politiet har haft flere sager om illegal arbejdskraft, bl.a. en enkelt sag med ni udviste personer efter en razzia.

Sidste år steg antallet af internethandler med 24 pct.

»Det smitter af på varebilsmarkedet, og derfor tror jeg, at det er nu, man skal sætte ind med regulering,« siger Erik Østergaard. DTL vil gerne have godskørselsloven, evt. i en lightudgave, udbredt til de mindre biler. 3F og Dansk Folkeparti er enige. Det samme er Enhedslisten.

»Situationen i dag giver dårlige forhold for chaufførerne og rammer også de vognmænd, der opfører sig ordentligt,« siger partiets transportordfører, Henning Hyllested.

Der kører flere end 12.000 varevogne under 3.500 kg rundt i Danmark. Af dem ejes 32 pct. af firmaer med en eller nul ansatte.

»Jeg tror i meget høj grad, at der er tale om ”falske selvstændige”,« siger SF’s Eigil Andersen.

Regeringen udgiver til sommer en rapport om området, og den afventer Venstre, men hvis det ikke bliver for bureaukratisk, er partiet åbent for regler. Transportminister Magnus Heunicke (S) vil afvente rapporten, før han tager stilling, men siger:

»Gode og ordentlige arbejdsforhold er afgørende, og jeg er åben over for at se på en ændring af reguleringen af varebilsområdet.«

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.