Eksperter: Vores adfærd på nettet er normløs

Vi opfører os mere respektløst og uden omtanke, når vi kommunikerer på de sociale medier, for her hersker der endnu ikke mange fælles normer.

Artiklens øverste billede
»Vi tænker mindre over, hvordan vores ord og handlinger påvirker andre mennesker. Samtidig er der meget hurtigt opstået massive kommercielle interesser i de sociale medier, og dét påvirker vores adfærd,« siger Jacob Brøndum.

Vi ved, at det er god stil at rejse sig op for gamle damer i bussen, holde døren for den næste, der skal indenfor, kondolere til de efterladte ved en begravelse og holde til højre i trafikken. Den slags normer har vi opbygget gennem årtier og videregivet til vores børn.

Men når det gælder vores adfærd på de sociale medier, er det nyt for alle – både børn, unge, gamle og fagfolk – og vi mangler i høj grad fælles normer og konsensus om, hvad der er god og dårlig stil på nettet. Og den manglende normdannelse betyder, at der ofte hersker wildwest-adfærd på Facebook, Twitter, Instagram etc., hvor folk optræder anderledes respektløst og tankeløst over for andre mennesker end i den virkelige verden.

Det påpeger en række eksperter, som mener, at det nye begreb sorgsnyltere, hvor anonyme personer med tvivlsomme hensigter opretter mindesider på Facebook, er et godt eksempel på respektløs og krænkende adfærd. Det samme er hadesider og grove kommentarer på chat. Eksperterne efterlyser, at vi tænker os om, før vi liker og linker til netsider, og at politikere, skoler, gymnasier, virksomheder, organisationer etc. sætter netetik på dagsordenen.

»Problemet er, at der på de sociale medier ikke har været en dannelsesoverførsel fra ældre til yngre generationer, for vi står alle sammen i en helt ny situation og prøver bare tingene af på nettet. Vores normer dannes og ændres lige nu og her, og hvad der føles rigtigt for den ene, kan føles grænseoverskridende for en anden,« siger Jacob Brøndum Pedersen, kommunikationskonsulent og medstifter af Center for Digital Dannelse, der forsker og underviser i digital adfærd og dannelse.

Nye trends dukker op

Samtidig skaber kommunikationen på de sociale medier en distance, der kan få folk til at opføre sig mindre respektfuldt, end hvis de stod lige over for hinanden.

»Vi tænker mindre over, hvordan vores ord og handlinger påvirker andre mennesker. Samtidig er der meget hurtigt opstået massive kommercielle interesser i de sociale medier, og dét påvirker vores adfærd,« siger Jacob Brøndum.

Han peger på, at der hele tiden opstår nye trends, der udfordrer vores grænser, som f.eks. sorgsnylternes RIP-mindesider, facerapes, hvor man snyder sig ind og skriver på andres FB-profiler, eller såkaldt sexting, hvor unge sender udfordrende snapchatbilleder af sig selv. Forældrene bør deltage og guide mere aktivt i børnenes online liv, lyder opfordringen.

Også professor i kommunikation på Aalborg Universitet, Thomas Ploug, som er medlem af Det Etiske Råd, efterlyser mere omtanke.

»Kommunikationen på de sociale medier går stærkt, og der opstår hurtigt massebevægelser og rygter. Ofte handler det mere om at iscenesætte sig end at udvise respekt for andre. Får man en følelse, skal den for mange publiceres og deles inden for et nanosekund.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen