It-konsulent fik dobbelt betaling

Arbejde for Rigshospitalet blev betalt to gange. Selvstændig brugte to år på at få lov til at tilbageføre næsten 100.000 kr.

Artiklens øverste billede
Next Level Education sendte to fakturaer på tilsammen godt 95.000 kr. og modtog beløbene to gange.

Det kan være svært at få afleveret penge retur til det offentlige, hvis man ved en fejl har fået en pengegave på flere hundrede tusinde kroner.

Det oplevede det lille faglige selskab Dansk Selskab for Medicinsk Fysik, der i løbet af det seneste halve år fik over 700.000 offentlige kroner fra Region Hovedstaden og kun med møje og besvær nu omsider er ved at få lov til at betale pengene tilbage.

Nu viser det sig, at en mindre selvstændig virksomhed har haft lignende problemer i forhold til Rigshospitalet, der i økonomisk henseende i dag hører under Region Hovedstaden.

Dobbelt op

Bjørn Kelsen, der er indehaver af den lille it-virksomhed Next Level Education, fik sin sag genopfrisket, da han tidligere på ugen i Jyllands-Posten læste om regionens gavmildhed.

»Jeg sendte to fakturaer på tilsammen godt 95.000 kr. og opdagede til min overraskelse, at jeg modtog beløbene to gange. Det var da utroligt, tænkte jeg. Jeg forsøgte flere gange via telefonisk kontakt at overbevise dem om, at jeg havde fået for mange penge, men det var der ikke den store lydhørhed over for. Først efter næsten to år lykkedes det mig at få ordnet sagen og tilbageføre beløbet til Region Hovedstaden,« siger Bjørn Kelsen og tilføjer:

»Jeg kunne naturligvis bare have beholdt pengene, for det havde da været det nemmeste. Nu skulle jeg bruge masser af tid på at få lov til at tilbageføre et beløb, som jeg ikke havde krav på. Det kan godt være, at knap 100.000 kr. ikke er ret meget i en stor offentlig kasse, men det her handler om principper, og vi taler altså om borgernes penge. Det virker i hvert fald ikke særlig betryggende, når der tegner sig et mønster af sløseri.«

Jeg kunne naturligvis bare have beholdt pengene, for det havde da været det nemmeste.

Bjørn Kelsen, selvstændig it-konsulent

Før regionerne

Bjørn Kelsens sag begynder helt tilbage i 2005 lige inden kommunalreformen, og på det tidspunkt hørte Rigshospitalet til i Hovedstadens Sygehusfællesskab, der senere blev nedlagt, da man etablerede fem regioner til at drive sygehusvæsenet.

Det radikale medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden, Charlotte Fischer, har allerede kommenteret sagen med Dansk Selskab for Medicinsk Fysik som »helt skør« – og bebuder, at hun nu vil forfølge sagerne efter ferien. I en mail skriver hun, at det lyder både »absurd og foruroligende« med to sager, der minder om hinanden.

»Det vil sige, hvor penge er udbetalt forkert, og det er modtagerne, der skal presse på for at få bragt orden i sagerne – stik imod egen interesse. Jeg undrer mig stærkt over det, der ligner ligegyldighed over for sådanne henvendelser. At man ikke fluks reagerer ved selv den mindste mistanke om uregelmæssigheder. I mine øjne er en god bogholder super nidkær og jagter hver en krone. Det er ikke det indtryk, disse sager efterlader. Jeg beder som sagt om at få det undersøgt,« lyder det fra Charlotte Fischer.

Det konservative regionsrådsmedlem Per Tærsbøl har tillid til, at regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) »tager sig af sagen«, som han udtrykker det.

Ærlige mennesker

»Vi kan ikke leve med sådanne fejl, og jeg regner med, at vi får en orientering i forretningsudvalget i august. Selvfølgelig kan der altid ske fejl, men vi skal passe ordentligt på pengene og være glade for, at nogle mennesker er så ærlige,« siger Per Tærsbøl.

I Region Hovedstaden peger finanschef Susanne Vesterheden på, at fejlen i den nye ”gamle” sag ligger før regionens etablering, og at man har reageret, da Bjørn Kelsen henvendte sig endnu en gang.

»Jeg kan ikke redegøre for sagsgangen i 2005 og 2006, da Region Hovedstaden endnu ikke var dannet. Kommunalreformen i 2007 betød, at mange data skulle samles og fusioneres, og i den sammenhæng er jeg glad for at høre, at Bjørn Kelsen trods alt oplevede en hurtig reaktion fra bogholderiet i Region Hovedstaden. Vi har siden 2007 sat flere initiativer i gang, som skal sikre, at vi får samlet op på henvendelser om de omkring 1.000.000 fakturaer, som vi årligt håndterer,« siger Susanne Vesterheden i en mail.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.