6 af 10 ved godt, at de kører spritkørsel

Spritkørsel: 13 pct. af spritbilisterne kommer direkte fra arbejde, viser en undersøgelse fra alkohol- og trafikkurserne. Tallene er meget overraskende, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

Artiklens øverste billede
En undersøgelse viser, at de fleste spritbilister faktisk selv er klar over, at de havde drukket for meget, da de satte sig bag rattet.

»Jeg anede ikke, at min promille var for høj.«

»Jeg fik altså kun et par øl.« Det kunne være et par typiske sætninger fra bilister, der snuppes med en promille over den tilladte på 0,5.

Men det viser sig, at de fleste spritbilister faktisk selv er klar over, at de havde drukket for meget, da de satte sig bag rattet.

Det svarer 66 pct. af spritbilisterne i en ny undersøgelse fra regionernes alkohol- og trafikkurser.

»Det overrasker mig. Vi ved, at 96 pct. af danskerne er imod spritkørsel, så dette tal er helt vildt i min optik,« lyder det fra projektleder ved Rådet for Sikker Trafik Michelle Laviolette.

Vivi Dixen Møller, der er alkohol- og trafikkoordinator i Region Syddanmark, er til dels overrasket:

»Men når vi går folk på klingen til disse kurser, så opdager vi, at de egentlig godt var klar over, at de var på grænsen eller måske lidt over. Det, der i stedet virkelig overrasker dem, er, hvor høj promillen egentlig er,« siger hun.

Paradoks på arbejdet

På det sidste spørgsmål svarer størstedelen, at det skete i forbindelse med en bytur eller i forbindelse med en hyggetur. Lidt længere nede på skalaen svarer 13 pct., at de kom fra arbejde.

»Det er næsten endnu mere overraskende, at så mange gør det efter arbejde. 13 pct? Det er mange flere, end jeg troede. Man siger ellers, at alkoholkulturen på arbejdspladser har ændret sig. Det har den også. Men der er åbenbart stadig noget at komme efter,« siger Michelle Laviolette.

Selvstændig alkoholkonsulent og tidligere underviser på kurserne Marianne Peter er ikke overrasket over tallet.

»Det her er et paradoks. For mens 60 pct. af danske virksomheder, private og offentlige, i dag har nultolerance inden for alkohol, så er alkoholforbruget i Danmark pr. indbygger stort set det samme, som da det steg tilbage i 1968. Hvordan hænger det sammen, hvis vi ikke længere må drikke på arbejdet?« spørger hun og fortsætter:

»Jo, vi siger ikke noget til vores medmennesker, heller ikke kollegaer, ansatte og ledere – og så længe vi ikke blander os, så fortsætter alkoholkulturen – også på arbejdspladser. Jeg har da indtryk af, at alkohol på arbejdspladser er nedadgående, men det eksisterer stadig.«

»Stop med at regne«

Vivi Dixen Møller fra kurserne påpeger, at de spritbilister, som ofte bliver snuppet, ikke er dem, der kommer på kurset, da de ikke forsøger at generhverve kørekortet hver gang.

De vil i endnu højere grad være bevidste om, at de kører spritkørsel. Her vil tallet måske ligefrem være, at 10 af 10 ved, at de kører spritkørsel, siger hun.

»For at de sidste skal blive endnu mere bevidst om alkohol og kørsel, så fortæller vi på kurserne om forbrændingstider. Myten er, at alle har forbrændt en genstand inden for en time. Men det afhænger af mange forskellige faktorer, der gør sig gældende. Det kan være køn, vægt osv.,« påpeger Vivi Dixen Møller.

Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik kommer med et sidste råd til bilisterne, som specielt i sommermånederne kører spritkørsel:

»Man undervurderer alkoholens virkning. Det kommer bag på folk, hvor lidt der skal til for at nå en promille på 0,5. Mange begynder ofte at tælle genstande og timer for at regne ud, om de har forbrændt alkoholen, og om de derfor kan køre bil. Så snart man begynder på det regnestykke, så skal man lade bilen stå,« råder hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.