Dyr togplan gavner kun et mindretal af de rejsende

Timedrift: Regeringens plan for togdrift mellem de største byer skaffer 4.190 flere passagerer. Prisen for hver ny togrejsende mellem landets fem største byer er 5,7 mio. kr.

Regeringens højt profilerede togplan til 27,5 mia. kr. vil kun gavne nogle få tusinde af landets flere end 100.000 rejsende, der dagligt står på et regional- eller IC-tog. Togplanen bliver fra flere sider kritiseret for at være samfundsøkonomisk ufornuftig.

Samlet set vil den såkaldte timemodel med kun en times rejsetid mellem hver af landets fem største byer ifølge nye tal fra Trafikstyrelsen give 4.190 ekstra rejser mellem byerne pr. dag.

Det svarer til en pris på ca. 5,7 mio. kr. for hver eneste nye togrejse. Til sammenligning koster det ca. 200.000 kr. for hver ekstra passager, man får til at tage den nye metro i København.

»Hvorfor vil man bruge store offentlige tilskud for at sikre, at nogle få forretningsfolk kan komme hurtigere frem, mens de sidder i toget og arbejder på deres bærbare computere,« spørger han.

Lahrmann peger på, at busdriften i Danmark lider under alvorlig mangel på penge med store konsekvenser for nogle af landets svageste grupper, samtidig med at dele af elektrificeringen af togdriften til 8,7 mia. kr. er samfundsmæssig urentabel.

Kattegat-forbindelsen

Der er også kritik af, at udspillet kommer, inden politikerne senere på året har modtaget analyser om en fast Kattegat-forbindelse, og inden den store landstrafikmodel fra DTU Transport er klar. Modellen skal klæde politikerne bedre på til at træffe store beslutninger om fremtidige trafikinvesteringer.

Hvorfor vil man bruge store offentlige tilskud for at sikre, at nogle få forretningsfolk kan komme hurtigere frem, mens de sidder i toget og arbejder på deres bærbare computere?

Harry Lahrmann, trafikforsker

»Det er højst mærkværdigt, at man ikke har lavet en samfundsøkonomisk analyse, der f.eks. viser, om det er fornuftigt at bruge næsten 600 mio. kr. pr. vundet minut på strækningen mellem Odense og Aarhus,« siger Venstre-politikeren Martin Geertsen, medlem af Folketingets transportudvalg.

På niveau med Europa

Venstre kalder derfor transportministeren i samråd for at få en forklaring på sammenhængen mellem togplanen og de kommende analyser. Men transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er ikke i tvivl.

»Det er dyrt at gøre noget ved togdriften, men vores plan betyder også, at vi får en langt bedre kapacitet og langt bedre forhold for pendlerne på de berørte strækninger,« siger han, der mener, at dansk togdrift med planen nærmer sig niveauet i resten af Europa.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.