Fiat Idea er høj i hatten - og i prisen

Fiat Idea er en lidt højere Punto. Men desværre er prisen i alvorlig grad fulgt med opad. Ganske vist er bilen rig på udstyr, denne fineste benziner i programmet. Men 239.000 kr. for en forvokset Punto er alligevel mere end rigeligt.

Den er uanstændigt dyr. Så er det sagt. Fiat Idea, som er en lidt højere Fiat Punto med bedre plads og lidt større anvendelighed, er en konkurrent til biler som Ford Fusion og Opel Meriva. Men faktisk lidt dyrere, hvilket ikke engang et højt udstyrsniveau kan retfærdiggøre.

Fiat Idea 1,4 Emotion med 95 heste koster 239.258 kr. plus levering. Udstyrsniveauet er vældigt med bl. a. tozonet automatisk klimaanlæg, letmetalfælge, ESP, parkeringssensor, tågeforlygter, armlæn ved begge forsæder og alt i el. Men til en lidt lavere pris kan man faktisk få multitalentet Opel Meriva med 1,6 liters motor, dog med et knapt så fyldigt udstyrsniveau.

Det bedste råd, når det gælder Fiat Idea, må være at vælge den knapt så veludrustede 1,4 med Dynamic-udstyr til godt 199.000 kr. og derefter bede om at få den forsynet med ESP fra ekstraudstyrslisten til godt 4.000 kr. Så begynder der at være idé i Idea-købet. Hvis man da ikke efter nærmere overvejelse vurderer, at man kan klare sig med en normal-Punto, som ret beset opfylder - næsten - samme behov.

Fyldt med finesser

Kun næsten, fordi Idea alligevel har mange finesser: Det lange, tværgående opbevaringsrum under loftet. Vidvinkelspejlet i loftet (som i Renault Scénic) - så man kan holde øje med, om børnene på bagsædet er ved at slå hinanden ihjel. De store opbevaringsrum øverst på instrumentpanelet. Forsæderne, som kan vippes ned og omdannes til borde. Og de længdejusterbare, foldbare bagsæder med justerbar ryglænshældning.

Der skulle være ikke mindre end 32 muligheder for indretning, hvis man tæller det hele med. Og når det gælder aflæggeplads, overgås den næppe af andre biler i den størrelse. 25 hylder og rum til stort og småt. »Så hvor var det nu lige, jeg lagde solbrillerne...«

Det er alt sammen gode features, som hører sig til i en bil af den type.

Men det er ikke helt nok, hvis de basale kvaliteter er mindre heldige, og dem er der faktisk nogle stykker af. Den midterplacerede instrumentering er i bedste fald uheldig. En ting er, at den er midterplaceret, hvilket i sig selv kun er den næstbedste løsning. Noget andet er, at kasketskyggen over instrumenterne betyder, at høje førere ikke kan se speedometerets øverste venstre del - det vil sige området, hvor der står 60-100 km/t. Om ikke andet burde instrumenterne have været vinklet lidt over mod føreren.

Vindfølsom

Fiat kunne med fordel også finpudse lidt på bilens langtursegenskaber. Sidevinden rykker nemlig lidt i den høje Fiat, og sæderne er heller ikke specielt langtursegnede. De er korte i siddefladen, mangler lændestøtte og er trættende under lange dagsmarcher. Og netop dét er en skam for en biltype, som netop er udlagt som et køretøj, der også skulle være stærkt ferie-egnet.

Endelig er den lidt diffus i styringen, som også i den seneste Punto-generation næsten er blevet for nem og for løs, også selv om man ikke med trykknappen vælger city-indstillingen, som primært må være til parkeringer. Den elektriske servo måtte godt afstemmes, så den giver lidt mere føling med hjulene.

Men på det køremæssige har Idea skam også fine kvaliteter. Den svigter nemlig aldrig, når tingene udvikler sig uforudset eller dramatisk. I disciplinerne på Jyllands-Ringen kører den lige efter bogen. Det vil sige i rolig balance i den dobbelte undvigemanøvrer, og provokerede speederslip midt i en kurve bider ikke rigtig på den. Den kvitterer bare med en mild og umærkelig hjælpsomhed med bagvognen.

1,4 liters motoren har på bundlinien 95 heste, men i praksis føles det ikke sådan. Den har visse huller i effektudfoldelsen, givetvis af miljøhensyn. I praksis går den død - især op ad bakkerne - når familien er om bord. Til gengæld er den vældig støjsvag, også under lidt højere marchhastigheder. I den henseende er langtursegenskaberne tilgodeset.

Diesel er også en mulighed til Idea, nemlig den stærke og stærkt vellykkede 1,3 Multijet, som med basisudstyr koster godt 238.000 kr.

claus.worup@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.