Skibsophugning til fordel for inderne

Det skriver indisk ekspert i arbejdspapir for tænketanken Cepos.

Basel-konventionen påtager sig rollen som moralsk domsmand ud fra en ensidig vestlig tankegang, og Vesten udgør en reel fare for at forværre millioner af menneskers liv i den tredje verden, når man prøver at håndhæve og udbygge internationale love og regler gennem konventionen.

Det er hovedkonklusionen i et arbejdspapir, som direktøren for den indiske tænketank Liberty Institute, Barun Mitra har udarbejdet for den danske tænketank CEPOS.

"Man påtvinger i dag miljø- og sikkerhedsstandarder på skibsophugningsindustrien gennem Basel-konventionen uden at tage højde for de faktisk forhold i Indien.

Skibsindustrien er da et meget hårdt miljø, hvor arbejderne modtager nærved ingenting i løn i forhold til i Vesten, men industrien tilbyder faktisk landarbejdere og deres familier et bedre liv, end de ellers havde haft.

Derudover skal man huske, at skibsophugning med til at lette udviklingen af den vigtige stål- og byggeindustri", siger Barun Mitra med henvisning til debatten om ophugningen af den gamle DSB-færge 'Kong Frederik IX', der for nylig blev sendt til skrotning i Alang i Indien.

Barun Mitra mener, at frihandel er den eneste udvej, hvis man fra Vesten vil støtte den økonomiske vækst og hjælpe folk i den tredje verden ud af fattigdom.

"Kun herved får et land som Indien råd til også at gøre noget ved sine miljøproblemer", siger Barun Mitra, der for nyligt modtog den prestigefyldte Julian Simon Award 2005.

"Målet er at forbedre leveforholdene i den tredje verden, men midlerne er faktisk kontraproduktive", siger den indiske forsker.

JP

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen