Danskere klager over alt

Vi klager, anklager og anker som aldrig før, fordi vi mener, at vores rettigheder er overtrådt. Danskerne er blevet mere mistroiske og bruger derfor i højere grad paragraffer frem for dialog.

Antallet af klagesager ved de efterhånden over 100 forskellige ankenævn og klageorganer i Danmark er steget eksplosivt.

I de sociale nævn, hvor folk kan anke en afgørelse fra kommunen, er antallet af klager de sidste 10 år steget fra godt 20.000 til 31.000 sager. Det er en stigning på 55 procent.

Folketingets Ombudsmand modtager i dag flere klager end for både 5 og 10 år siden, og antallet af klager til Sundhedsvæsenets Patientklagenævn er næsten fordoblet i samme periode.

Civile retssager er efter et fald i mange år nu begyndt at stige igen. I 1996 var der på landsplan godt 100.000 sager, hvor en borger lagde sag an mod en medborger. I 2001, hvor de nyeste opgørelser er fra, var tallet knap 149.000.

»De senere år er der opstået en klagementalitet, hvor man finder sig i mindre og er mere opmærksom på sine egne rettigheder. Vi har altid haft tradition for dialog i Danmark, men nu er juraen og retsvæsenet ved at blive det forum, hvor man løser politiske og sociale konflikter,« siger Helle Porsdam, der er lektor på Institut for Historie, Kultur og Samfundsbeskrivelse på Syddansk Universitet og beskæftiger sig med retliggørelsen i Danmark.

Hun mærker også selv tendensen tydeligt i sit arbejde, hvor de studerende klager meget mere over deres eksamensresultater, end de har gjort tidligere.

Porsdam fremhæver, at en af ulemperne ved, at en sag for eksempel havner i retten, er, at der så altid vil være en vinder og en taber. Det inviterer ikke til kompromis eller forhandling, hvor man i fællesskab finder frem til en løsning, der kan accepteres af begge parter, og folk bliver sjældent bedre venner af at have været en tur igennem retsmaskineriet.

Et mistroisk folk

Hos retshjælpen og advokatvagterne i de større byer, hvor den almindelige dansker kan få gratis juridisk hjælp, mærker man også, at folk er blevet mere opmærksomme på deres rettigheder.

»Det er udmærket, at der er fokus på rettighederne, men ikke når det bliver overdrevet. Der er nogle, der misbruger, at det er gratis at få retshjælp, eller som pludselig får et behov, hvis de lugter penge,« siger advokat og souschef hos Århus Retshjælp, Birthe Risinge, der også har bemærket, at folk ikke vil finde sig i så meget som tidligere.

Helle Porsdam mener, at stigningen i antallet af klagesager skyldes, at danskerne er blevet mere mistroiske.

»Vi er blevet mere mistænksomme over for, om andre vil os noget godt, eller er ude på at snyde os. Vi er også blevet bange for, om staten snyder os, og det har vi ikke været før,« siger hun.

Historikeren Henrik Jensen fra Roskilde Universitetscenter ser udviklingen som et udtryk for, at vi er begyndt at få for ondt af os selv.

»Vi ser os selv som ofre: Alle skylder os noget, men vi skylder ikke andre noget. Individet fremhæver sig selv i forhold til samfundet for at få de ting, det mener, det har krav på,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.