Mitsubishi Colt: Årets Bil på toppen

Fejlfri er den ikke, Mitsubishi's nye og smarte Colt. Men god nok til at blive en fortjent Årets Bil i Danmark 2005. Og charmerende nok til at indtage en podieplads i den nye klasse af små praktikere til forholdsvis rimelige penge. Vi har prøvet de tre foreløbige varianter.

De skal vænne sig lidt, de Mitsubishi-fans, der skifter deres gamle Colt, Lancer eller Space Star ud med den nye Colt. Det er en helt anden oplevelse, end de er vant til.

Ikke på alle måder en bedre - men klart en mere tidssvarende. For med Colt slår MMC nye strenge an, som man egentlig slet ikke troede, at japanerne er i besiddelse af: Nemlig frækhed, mod og en charmerende sans for lækkert design, som vi ikke lige er forkælet med fra den kant.

Resultatet er ganske imponerende - specielt i betragtning af, at de nye dyder er koblet sammen med en fortrinlig kabineplads og et smukt interiør, der kan varieres efter behov.

Så forhåbentlig har Mitsubishi produceret den lille guldfugl, der er så tvingende nødvendig for at afværge en truende fallit, som Japans ældste bilfabrik ellers står med halvandet ben ude i.

En lille praktiker

Colt'en bygges sammen med Mercedes - hvis Smart ForFour model deler platform med japaneren. Og alligevel er de to modeller vidt forskellige, med Colt'en som den praktiske gris.

Ved første prøvesidning bliver man overrasket over, hvor meget plads det er lykkedes at skaffe inden for de kompakte ydermål. I one-box designet - én kasse til det hele: teknik, kabine og bagage - er motor og transmission stuvet ned på minimal plads ude foran, så der er fri udfoldelse i resten.

Det betyder rigelig luft til fire voksne. Og lejlighedsvis byder bilen også velkommen til fem, hvis dem bagi er gode venner.

Bagsædepladsen kan varieres - i det delbare sæde kan både ryglæn og sædehynde justeres hver for sig med variabel ryglænsvinkel og en længdejustering på hele stolen - 15 cm i alt. Så kan man enten skaffe sig maksimal benplads og mindre bagageplads eller modsat, alt efter behovet. Bagagerummet varieres så fra 220 til 315 liter

Til varetransport kan man lægge ryglænene ned, vippe bagsæderne helt frem eller fjerne sæderne helt, ligesom passagerforsædet kan vippe sit ryglæn helt frem, så man kan transportere bornholmeruret uden større falbelader.

Smart er det og med til at give den lille bil mange flere anvendelsesmuligheder.

"Fjernstyring"

Fra førerens synspunkt er det hele dog ikke idel lykke. Nok er instrumenterne klare og lige i øjet, og nok er betjeningen enkel og ligetil. Men ikke alle størrelser sidder lige godt bag rattet, som kun kan justeres op og ned - ikke ind og ud. Det er en mangel, for pedalarrangementet er forholdsvis tæt på, så der kommer lidt gorilla-syndrom over indretningen: Langarmede chauffører med korte ben sidder bedst.

Stolene er ganske velstøttende og komfortable, men kunne dog godt byde på lidt mere sidestøtte.

Ikke mindst hvis man udnytter bilens køremæssige evner - der er nemlig ikke noget MPV-tungt over vejegenskaberne.

Ligeud er Colt'en retningsstabil og uproblematisk også i vind. Og i sving- og undvigemanøvrer er vi i den rapfodede og altid sikre ende af bilverdenen - med en ekstra sikkerhed i form at en velfungerende ESP-skridkontrol som standard på alle modellerne.

Bilen opfører sig generelt neutralt og styrer derhen, hvor man sigter med rattet. Pludselige speederslip er Colt'en ligeglad med, og styregenskaberne ændrer sig ikke nævneværdigt med læs på. Det kan man takke den simple, men effektive compoundbagaksel for, som altid holder hjulene vinkelret på underlaget.

Samme aksel er dog ikke noget mønstereksempel på ophøjet komfort. Her er vi på den faste side - ikke bræthård eller ubehagelig, men heller ikke så overlegent udglattende som i f.eks. en VW Polo eller Skoda Fabia.

Sjov trecylindret

Maskinmæssigt er der foreløbig tre alternativer: En lille, 75 hestes 1,1 liters, en 90 hestes 1,3'er samt en 109 hestes 1,5'er. (Senere kommer der også en lille dieselmotor)

Alle udmærker sig ved at være letservicerede - f.eks. er der ikke tandrem men kædetræk til ventilerne, så man er ude over dyre remskift og frygten for, at skidtet alligevel knækker.

Lillebroderen adskiller sig desuden ved at være trecylindret, hvor de to andre er normalt firecylindrede.

Det skal man nu ikke kimse ad, for den lille er en rigtig charmetrold med en ivrig og charmerende lyd - og kraft nok til at tilfredsstille de fleste. Et sæt balanceaksler holder vibrationerne nede, og selv om maskineriet altid høres, er det mere lyd end generende støj, om end vi ikke er helt på niveau med VW-gruppens trecylindrede, hvad gangkultur angår.

1,3'eren er mærkbart kvikkere, men også mere støjende, når den skal arbejde. Den mest kultiverede er den store 1,5'er - som dog i den prøvede version var forsynet med AllShift halvautomatisk gearkasse. Den har et ekstra sjette trin, som er højere gearet end de manuelle gearkassers femte gear - og så sørger et lavere omdrejningstal for at holde lyden i ave ude på motorvejen.

Godt skruet sammen

Kvalitetsmæssigt synes der som vanligt for en japaner ikke at være en finger at sætte. Finishen er glimrende, materialerne velvalgte - og alt er skruet sammen, så man slipper for knirkeri og klagen på ujævnt underlag.

Et gammelt japanerproblem med rust synes også at være elimineret, idet der ydes 12 års garanti mod gennemtæring indefra. Derimod har Mitsubishi droppet sin normale treårs garanti til fordel for en reklamationsret - hvad firmaet ikke skal roses for.

Plads til forbedringer er der altså også i denne bilnyhed på trods af charmen, pladsen, indretningen og det friske design.

Sådan er det med bilbyggeri: Kompromisser er uundgåelige, når prisen også skal holdes i ave. Det er til gengæld lykkedes for Mitsubishi, som med Colt hamrer en stærk konkurrent lige ned i det minefelt, hvor private danskere i øjeblikket lettest lader sig friste.

mogens.therkildsen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.