Den rigtige Golf?

En VW Golf Plus er lidt større og et par tasker mere praktisk - og så kører den lige så glimrende som normal-Golf'en.

Legenden, ikonet, begrebet. VW Golf er det hele. Men vel fordi fabrikken anede et behov for en mere praktisk Golf - sådan i stil med med biler som Peugeot 307, som er lidt større end klassens traditionelle mål - ja, så skabte man den nye Golf Plus.

Det særlige ved den - her med basalt Trendline udstyr og 1,6 liters FSI motor med 115 heste og til en pris på 289.165 kr. - er, at den i stor stil ligner normal-Golf'en, både udadtil, indadtil og i opførsel. I prøveperioden snød den endda en nybagt Golf-ejer, som kom hen og sagde, at »sådan én har jeg lige købt«. Efter lidt snak viste det sig, at han havde sat sine penge i en Golf og ikke en Golf Plus.

Når det kommer til stykket, er der faktisk forskelle i designet på en almindelig og en Plus, som blandt andet kendes på anden front, andre lygter for og bag og de små ruder ved A-stolpen. Men i det samlede udtryk signalerer den slet og ret Golf, også selv om målene er betydeligt større (9,5 cm højere). Udvendigt deler den kun enkelte detaljer med normal-Golf'en, nemlig dørhåndtag, sidespejle og antenne.

Fleksibelt indre

I forhold til en ordinær Golf med samme motor og fem døre er Plus-modellen her mindre end 15.000 kr. dyrere. De penge kan være godt givet ud, ikke mindst for børnefamilierne eller folk, som bare har pladsbehov. For Plus er en helt anden bil med en rummeligere og mere fleksibel indretning.

Generelt byder den på store forhold. På bagsædet er der plads til rigtigt voksne, og det gælder både hovedhøjden og benpladsen. Bagsædet er delt 60/40, og de to dele kan længdeforskydes 16 centimeter hver for sig.

Flytter man lidt med møblerne, kan bagagerummet varieres mellem 395 og 505 liter. I en femdørs standard-Golf er der plads til 350 liter. På moderne vis er bagagerummet to-delt med en krybekælder nederst. Og når splitbagsædet lægges ned, udløser det en plan lasteflade, og Plus-modellen viser sig som en glimrende lille varebil, den dag behovet opstår.

Velkørende

Men alligevel er Golf Plus på mange måder en helt normal Golf. Bemærk karakterskemaet her på siden. Det er kun på ganske få punkter justeret lidt i forhold til de skudsmål, som vi tidligere har tildelt en normal Golf 1,6 FSI.

Plus kører i et og alt som en normal-Golf med samme fine styring, som stadig er markedets bedste el-servo for tiden. Den byder også på samme fine fornemmelse af berøringslækker kvalitet. Men med et anderledes og mere spændende instrumentbordslayout med de mange runde friskluftdyser.

Siddepositionen er højere og hele bilen er højere, lig med et højere tungdepunkt, men der er ikke mærkbare forskelle på køreegenskaberne, heller ikke i dobbelte undvigemanøvrer eller andre provokerede overgreb. En Golf kører godt, også en Golf Plus.

Den er også fri for vindstøj og optræder generelt støjsvagt med 1,6 FSI-motoren. Men den har det hårdt med at slæbe rundt på alle de plusser. 1,6-literen med direkte indsprøjtning og 115 heste er helt med på noderne, rent teknisk, men den er bestemt ikke noget momentmirakel. Den mangler trækkraft fra bunden, og gearene skal bruges meget, hvis stor-Golf'en skal flyttes lidt kvikt.

claus.worup@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen