Elefantoverhaling er en daglig plage

Rigspolitiet afviser et totalt forbud mod overhalinger for lastbiler. »Alle lastbiler skulle i dagtimerne have forbud mod at overhale på motorvejene. Så ville man også undgå de mange uheld, der skyldes, at en lastbil ligger i venstre bane.«

Sådan lyder det fra Allan Skovgaard Pedersen i Sønderborg som reaktion på, at Morgenavisen Jyllands-Posten har sat fokus på trafikkulturen på motorvejene.

Chefpolitiinspektør Mogens Wilbert fra Rigspolitiets Færdselsafdeling afviser ideen:

»Man kan ikke med rimelighed indføre et totalt forbud mod overhaling for lastbiler. Men der gælder de samme regler for lastbiler, som for andre. Der står således i færdselslovens §21 om overhaling, at det skal ske uden fare for andre. Derfor må en lastbil ikke bare blinke ud til overhaling, hvis det generer andre bilister, der allerede er ved at overhale,« fastslår Mogens Wilbert.

»En overhaling må ikke foretages sådan, at bilister, der kommer bagfra, tvinges til at bremse væsentligt op. Så er man nødt til at vente, til der er plads. Det kan til gengæld også godt betyde, at man i en personbil kan komme til at ligge bag en lastbil i lang tid.«

Ifølge René la Cour Sell, direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, er det dog altid den, der kommer bagfra, der har hovedansvaret for ikke at køre for tæt på og for at afpasse hastigheden, hvis en bilist foran lægger an til overhaling.

Reglerne skærpet

Den 1. september sidste år fordoblede transportminister Flemming Hansen (K) antallet af kilometer på motorvejene, hvor lastbiler i dagtimerne ikke må overhale, fra 100 til 215 kilometer af de knap 1.000 kilometer, der findes i Danmark. Dengang fremhævede Flemming Hansen netop de såkaldte elefantvæddeløb, hvor én lastbil bruger adskillige kilometer på at overhale en anden lastbil, der kører en eller to kilometer langsommere i timen, som et stort problem for trafikken på motorvejene.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen