Håbet er lysegrønt

Toyota håber stadig på en afgiftslempelse til den miljøskånsomme hybridbil Toyota Prius, som nok er fremtidsrettet, men også en "rigtig bil" med praktiske kvaliteter. Men i praksis skuffer forbrugstallet.

Den figurerer endnu ikke på Toyotas officielle prislister. Et faktum, som rummer en hel del optimisme. Importøren håber nemlig fortsat på, at politikerne vil belønne hybridbilen Toyota Prius med en afgiftsnedsættelse på grund af dens åbenbare miljøskånsomme kvaliteter. Og faktisk kan Prius meget vel være bilen, som udløser en afgiftsændring, som også kommer andre til gode.

»Hvis det her er fremtidens bil, så er det i orden med mig«. Tænkte den ellers forholdsvis traditionelt-tænkende motorjournalist efter 10 dage i den fagre nye verden. Toyotas hybridbil skaber nye tanker. Den gør samvittigheden ren og enhver konventionel bil til en oldsag, som burde høre hjemme i en veteranbilklub. Faktisk føles det som at gå tilbage i tiden, når man - efter at have fået Prius'en godt og grundigt ind under huden - atter sætter sig ind i en normal bil med normal motor, gear og betjening. Det er jo helt antikt!

For i en Prius er der ikke rigtig noget, der er helt normalt. Lige bortset fra, at den rummer alle de brugsmæssige kvaliteter, som man finder i enhver anden bil i den lille eller store mellemklasse. Prisen er indtil videre heller ikke helt almindelig. 428.540 kr. Prøveeksemplaret havde en luksuspakke, hvilket bringer prisen op på 461.350 kr. Pakken består af bl. a. tågeforlygter, fartpilot, stor stereo og det nøgleløse adgangssystem Keyless Entry. Dertil et navigationsanlæg, som alene står i næsten 47.000 kr.

Dobbeltmotor

Prius har ingen tændingsnøgle, men en startknap, som udløser en fjern summen, når man trykker på den. Hvor er motorlyden? Allererede her begynder tilvænningen til den moderne tid.

Så triller vi. Den siger stadig ikke rigtig noget. Først når den elektroniske bestyrelse i den samlede hybridteknologi, Toyota Hybrid Synergy Drive, vurderer, at nu må der lidt flere boller på suppen, viser der sig noget gammelkendt: Den trygge lyd af en benzinmotor. Forinden har elmotoren vist sin særlige karakter - at den giver fuld drejningsmoment lige fra starten.

Ude i motorrummet ligger de to motorer side om side. En el-motor med 50 Kw, svarende til 68 heste. Og en lille 1,5 liters moderne benzinmotor med 78 heste. Umiddelbart kunne man lægge de to motorers samlede effekt sammen til ét tal - altså ikke mindre end 146 heste - men det giver alligevel ingen mening, da det trods alt er benzinmotoren, der må trække læsset en stor del af tiden. Og ofte arbejder de to drivkræfter hver for sig - elmotor ved lave hastigheder i byerne, benzinmotor- og el-motor på landevejen og under kraftige accelerationer. Og holder man stille ved et lyskryds, står det hele stille.

Undervejs kan man på instrumentbordets syvtommers touch-screen følge med i, hvilke dele af teknikken, bilen anvender netop nu. Om den lister afsted med eldrift, om den frådser med benzin under en acceleration eller om den lagrer strøm på batteriet til dårligere tider.

Køreglæde? Ikke rigtigt

El-motoren er med sin fjerne summen så godt som lydefri, mens benzinmotoren virker lidt anstrengt, når når den sættes på hårdt arbejde. Men det er i grunden ikke værre, end når andre firecylindrede små-volumen-motorer kombineres med automatgear, i dette tilfælde et rykfrit E-CVT milliongear.

Vurderet i forhold til normalbiler er Prius'en udlagt med en stor grad af komfort og nemhed. Men køreglæde i gammeldags forstand? Ikke her. Det er mere grøn transport end blodrød entusiasme. Lidt som at køre radiobil, i hvert fald ved lave hastigheder, men som hastigheden stiger, vokser også følelsen af normal-bil. Den er skikkelig i sin optræden. I ro og balance i undvigemanøvrer. Har en god retningsstabilitet. Men den er ikke nogen "drivers car" og byder ikke på køreoplevelse, når man lige ser bort fra nyhedens store interesse, som er knyttet til dens teknik. Til gengæld er den en dejlig langtursbil.

Helt generelt er Prius en genial bil, og midt i det hele bliver man heller ikke snydt for Toyotas traditionelt tydelige kvalitetsindtryk. Her er pæne tekstiler, flot finish og dyr plastickvalitet. Apropos kvalitet har Toyota valgt at yde otte års garanti eller 160.000 kilometer på bilens hybridkomponenter som supplement til mærkets normale tre år/100.000 km garanti.

Pladsforholdene er gode. Bagagerummet har en god størrelse og har en fyldig krybekælder under den bageste del af bagagerumsgulvet. Lidt længere inde ligger 29 kilo nikkel-metal-batterier og optager lidt plads.

Skuffende forbrug

Visse futuristiske elementer hører ligesom med til bilen. Digital instrumentering, joy-stick-gearvælgeren, ratbetjent navigation og bilstereo. Drive By Wire teknologi, som har erstattet mange mekaniske forbindelser. Og fra ekstraudstyrslisten den foreløbig kun engelsk- eller tysktalende stemmestyring af klimaanlæg, stereo og navigation. I den forbindelse er det overraskende, at den ikke har en indbygget radioantenne, men en strittende pind på taget som enhver anden bil.

På bundlinien skuffer forbruget. EU-gennemsnittet for Prius siger 23,3 km/l. Under prøven opnåede vi kun 16,6 km/l. Altså mere end syv kilometer under det officielle tal. Og det var vel at mærke i helt almindelig brug fordelt på landevej, motorvej og by. Men ved bevidst sparekørsel og af og til lidt tvangs-eldrift via EV-knappen på instrumentbordet kan man sikkert opnå pænere resultater.

claus.worup@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.