Toyota Prius viser vejen til grønnere bilafgifter

I Folketinget er der tilsyneladende politisk flertal uden om regeringen for at belønne grønne biler og straffe brændstoffrådserne via en afgiftsomlægning.

Hybridbilen Toyota Prius kan meget vel blive katalysator for en omlægning af registreringsafgiften. En omlægning, som i givet fald vil belønne de miljørigtige, sparsommelige biler og til gengæld straffe frådseri. Og det sker måske allerede fra januar.

Der tegner sig et politisk flertal uden om regeringen for Det Radikale Venstres forslag, der kan vende op og ned på de danske bilafgifter, da det vil betyde, at prisen på en miljøvenlig bil som Prius til 428.000 kroner vil falde til 268.000 kroner. Til gengæld vil prisen på en stor benzinsluger til 750.000 kroner ifølge partiets beregninger stige til 1,1 millioner kroner. Den sidste beregning er et ekstremt eksempel, da det gælder en amerikansk Chevrolet Trailblazer.

Forslaget fra Det Radikale Venstre blev fremsat for Folketinget tidligere på ugen. Næste skridt er 1. behandling i april, antagelig 2. behandling i maj. Og i givet fald en effektuering af afgiftsændringen fra 1. januar 2005.

Belønning for renhed

I dag er der ingen egentlig motivation til at købe miljøvenlige biler, eftersom afgifterne er så høje. Det skyldes den værdibaserede afgift, hvilket vil sige, at bilens pris fra fabrikken pålægges en afgift på op mod 180 procent, uanset hvor meget bilen forurener. Konkret vil en omlægning som foreslået altså betyde, at den nye hybridbil fra Toyota vil falde fra godt 428.000 kr. til ca. 268.000 kr. Hvilket selvfølgelig ville være en ren drømmetilstand for bilens fremtid i Danmark. Men ikke uhørt i forhold til andre lande, hvor bilen også afgiftsbelønnes for dens skånsomhed, eksempelvis i Holland, Frankrig, England, Polen, Grækenland, Norge og Sverige.

For Toyota-importøren vil det være en stor dag, hvis Prius-prisen dykker til græsrodsniveau.

»Ja, og man kan sige, at det vil være et godt signal at sende til alverdens bilproducenter, nemlig at vise, at udviklingen af den slags miljøvenlig teknologi bliver påskønnet. For gør man ikke det, vil fabrikkernes interesse i den type forskning hurtigt stoppe«, siger informationschef i Toyota Danmark, René Mouritsen.

Teknisk baseret afgift

Skatteordfører Anders Samuelsen, Det Radikale Venstre, er glad for støtten til forslaget.

»Det er ulogisk først at straffe producenter, som udvikler renere biler og derefter straffe borgerne for at købe dem. Det radikale forslag vil ændre afgifterne, så virksomheder og borgere, der investerer i miljøvenlig teknologi, belønnes.

Jeg er derfor meget tilfreds med, at der - med eller uden regeringen - tegner sig et flertal for forslaget«, siger han.

Forslaget støttes af SF, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og De Konservative.

Det går ud på at omlægge afgifterne med basis i den såkaldte Model C. Det er en teknisk baseret afgift, som blev præsenteret sidste forår af et embedsmandsudvalg under Skatteministeriet. Model C er på kort sigt provenu-neutral, mens der på langt sigt er beregnet et årligt tab på 385 mio. kr. Det skyldes især, at mere miljøvenlige biler kører længere på literen og derfor vil give et fald i statens indtægter fra brændstofafgifterne.

Modellen går ud på, at 25 procent af registreringsafgiften omlægges fra den nuværende værdibaserede til en CO2-afhængig afgift, mens resten af afgiften baseres på slagvolumen og vægt. Dieselbiler indgår i forslaget på lige fod med benzinbilerne, hvis de vel at mærke er forsynet med partikelfiltre. Hvis ikke, bliver de straffet med højere afgift.

Ifølge de radikale prisberegninger kunne forslaget i runde tal betyde, at en Audi A3 1,6 falder fra 245.000 kr. til 213.000 kr. En lille dieselbil som Peugeot 206 1,4 HDI kunne falde fra 160.000 kr. til 157.000 kr. En Mercedes E 240 fra 778.000 kr. til 624.000 kr. Og en BMW 320i fra 429.000 kr. til 364.000 kr.

Et skridt på vejen

Nogle biler vil imidlertid blive dyrere. Det gælder for eksempel ifølge beregningerne den kompakte MPV Daewoo Tacuma 1,6 SX, hvis prismærke vil stige fra knapt 200.000 kr. til 243.000 kr.

Adm direktør for De Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen, får det sidste ord:

»Det er da et skridt i den rigtige retning, men det rokker bare ikke ved, at afgiften stadig er ekstremt høj. Intet andet land har noget, der bare ligner. Eller andre produkter med tilsvarende afgifter for den sags skyld«, siger Bent Mikkelsen, der hellere så en langt mere - radikal - afgiftsændring.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.