Forbrugervagthund åd sin egen hale

Forbrugerrådet har de seneste uger haft travlt med at svare på kritik af sin elbørs.

Artiklens øverste billede
Forbrugerrådet har skiftet holdning til begrebet elbørs. Foto: Colourbox

Rådets direktør, Rasmus Kjeldahl, har rost sit initiativ og i 24timer afvist både at bryde markedsføringsloven, gøre markedet uoverskueligt og forvride konkurrencen med statslige penge.

Men 24timer har gravet i avisarkiverne og undersøgt, hvad Forbrugerrådet egentlig mente om elbørser, dengang Forbrugerrådet endnu ikke selv var blevet en kommerciel elbørsmægler.

Dengang var rådet ‘stærkt kritisk’, står der i en artikel bragt i Politiken i 2007.

Uigennemskueligt elmarked

»Den rabat, nogle får, skal andre betale. Vi vil hellere have en klar og gennemskuelig prisstruktur, som forbrugerne på lige vilkår kan forholde sig til,« harcelerede rådets afdelingschef Karsten Kolding som reaktion på, at LO oprettede en elbørs á la den, Forbrugerrådet nu har oprettet.

»Det her er med til at gøre elmarkedet mere uigennemskueligt. Nu afhænger det pludselig af, hvad du er medlem af eller ikke medlem af. Du får en masse hvis’er og men’er. Det forringer konkurrencen, fordi det bliver enormt svært at gennemskue,« mente rådets afdelingschef.

Rådet kritiserede det, som rådet i dag selv beskyldes for, og som rådsdirektør Rasmus Kjeldahl afviser – ligesom LO dengang afviste kritikken.

En klodset kovending

»En imponerende og klodset kovending. Det er virkelig påfaldende, hvordan Forbrugerrådet pludselig kan ændre holdning, når Forbrugerrådet selv er blevet en kommerciel aktør på markedet,« siger Casper Kjøller, direktør i Samenergi, der er konkurrent til Forbrugerrådets elbørs, til 24timer.

Rasmus Kjeldahl, hvorfor synes I lige pludselig, det er helt i orden med en elbørs?

»Vi var imod sådanne rabatklubber, fordi, vi mente, de favoriserede de stærke forbrugere på bekostning af de svage. Men for år tilbage nuancerede vi formelt vores holdning og opstillede nogle krav til, hvordan klubberne rimeligvis kunne fungere. Så vi har ændret holdning.«

Forbruger betaler for meget for el

Men hvad er ændret siden 2007, da I var imod?

»Fra 2007 og frem til i dag har vi efterhånden mistet håbet på, at markedet kan løse problemerne. Det var måske naivt, men det troede vi på. Siden er det blevet tydeligere, at forbrugerne betaler en for høj pris for el.«

LÆS OGSÅ: Forbruger-vagthund er igen på afveje

Kilde:24timer

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.