Fødevaresyndere skjuler sure smileyer
En række af landets udskældte fødevarevirksomheder lyver kunderne direkte op i ansigtet.
Restauratørerne og butiksejerne hænger misvisende og stærkt forældede glade kontrolrapporter op i øjenhøjde i indgangspartiet. Konsekvensen er, at de besøgende tror, at hygiejnen indenfor er i top.
Men det er den ikke nødvendigvis. Selv om kontrolrapporterne smiler, har fødevarekontrollen måske givet reprimander eller bøder for brud på fødevareloven. Det skriver 24timer.
Ikke den nyeste rapport
Det vil virksomhederne tilsyneladende ikke skilte med, så de undlader eksempelvis at ophænge kontrolrapporter, der kunne oplyse om mug i maden. Eller om 20 liter daggammel kødsovs, som blev opbevaret i et varmt køleskab.
500-600 gange om året afslører fødevarekontrollen, at det ikke er den seneste kontrolrapport, der er hængt op – eller at kontrolrapporten ikke er synlig nok – heller ikke på virksomhedernes hjemmesider, hvorfra der skal linkes til seneste kontrolrapport.
24timers gennemgang af en række af disse virksomheder viser, at der er en tendens til, at det kan være sværere at huske at hænge kontrolrapporter korrekt op, når den seneste kontrolrapport vender mundvigene nedad.
Kritisabel adfærd
»Det er nærliggende at tro, at hvis der ikke hænger en korrekt kontrolrapport, så er det, fordi en virksomhed ikke ønsker at skilte med den. Det er en kritisabel adfærd, når det forholder sig sådan, og vi slår ned på det,« siger Bettine Aundrup, chef for fødevarekontrollens kontor for kontrolstyring, til 24timer.
Nogle virksomheder praler oven i købet med at have en såkaldt elitesmiley – fødevarekontrollens højeste, storsmilende udmærkelse – selv om virkeligheden er en ganske anden.
En del små restauranter, grillbarer og pizzeriaer får kritik for smiley-snyd, men også store, stolte virksomheder som 7-Eleven, Burger King og Daloon har fået reprimander for vildledning med kontrolrapporter eller smiley-status. Bettine Aundrup fastslår, at det er væsentligt, at den aktuelle kontrolrapport er synlig.
»For det er jo hele grundlaget for smiley-ordningen, og det undergraver forbrugerens mulighed for at træffe et valg på et oplyst grundlag, hvis kontrolrapporten ikke hænger der,« siger hun til 24timer.
Kilde: 24timer