"Eget ansvar" holder ikke i garderoben
Flere restaurantgæster fik i 2010 medhold i deres klager om mistede ting i garderoben.
»Garderobe på eget ansvar« står der på et skilt i mange natklubber, restauranter og barer, men selv om indehaverne forsøger at fraskrive sig ethvert ansvar for overtøjet, hænger de på erstatningsansvaret, hvis det er væk, når gæsten kommer med sit garderobemærke.
Det fortæller sekretariatsleder, advokat Lise Buhl fra Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
»Sager, hvor folk har mistet deres ejendele i en garderobe, fylder meget i ankenævnet. Vi har møde fire-seks gange om året, og hver gang er der sager om garderober,« siger hun.
Skilte uden effekt
Budskabet fra nævnet er, at virksomhederne ikke har ret til at fralægge sig ansvaret for garderobeeffekter ved f.eks. at opsætte skilte med påskrifter som »garderobe på eget ansvar«. Heller ikke, når de vælger at tilbyde gratis garderobe.
Omvendt pålægger nævnet ikke virksomhederne ansvar for kontanter, mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr, som bliver anset som gæsternes egen risiko at efterlade.
»Kun effekter, som man naturligt kan forvente, at en gæst vil efterlade i jakkelommen, kan virksomhederne blive stillet ansvarlige for. Det gælder f.eks. vintertøj som huer, vanter og tørklæder, kort til tog og bus samt - i et vist omfang - kosmetik,« fortæller Lise Buhl.
Flere får medhold
Årsberetningen 2009/2010 fra ankenævnet er netop offentliggjort, og statistikken viser, at stadig flere forbrugere får medhold, når de klager til nævnet.
Ifølge nævnets statistik er antallet af klager, der fik medhold i 2010, steget med 74 pct. fra 2009. I alt 53 pct. af de behandlede klager i 2010 fik medhold.
Stigningen skyldes bl.a. en generel stigning i antallet af behandlede sager, der er vokset med 49 pct. fra 2009 til 2010
Ankenævnet, med formand landsdommer Henrik Bitsch i spidsen, behandlede sidste år i alt 88 klager fra gæster på landets hoteller, restauranter og det øvrige turisterhverv. Heraf fik 47 medhold, mens 10 blev afvist, og to ikke kunne behandles og derfor blev overdraget til anden klageinstans.
Brodne kar udstilles
Navnene på de virksomheder, som ikke efterlever ankenævnets afgørelse, bliver offentliggjort på nævnets hjemmeside. Formålet er, at konkurrenter, gæster og leverandører skal kunne holde øje med de brodne kar i branchen.
Det gælder dog kun for virksomheder uden for Horestas medlemskreds. For at sikre kunderne bedst muligt, har Horesta etableret en garantifond, som sikrer alle gæster i medlemsvirksomheder deres penge, hvis de får medhold i en klagesag hos ankenævnet.
Læs også: "Købt som beset" - nej den går ikke