"Eget ansvar" holder ikke i garderoben

Flere restaurantgæster fik i 2010 medhold i deres klager om mistede ting i garderoben.

Artiklens øverste billede
En virksomhed kan ikke fraskrive sig ansvaret for gæsternes overtøj, selv om den forsøger sig med det via skiltning. Arkivfoto: Peter Hove Olesen /Polfoto

»Garderobe på eget ansvar« står der på et skilt i mange natklubber, restauranter og barer, men selv om indehaverne forsøger at fraskrive sig ethvert ansvar for overtøjet, hænger de på erstatningsansvaret, hvis det er væk, når gæsten kommer med sit garderobemærke.

Det fortæller sekretariatsleder, advokat Lise Buhl fra Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.

»Sager, hvor folk har mistet deres ejendele i en garderobe, fylder meget i ankenævnet. Vi har møde fire-seks gange om året, og hver gang er der sager om garderober,« siger hun.

Skilte uden effekt

Budskabet fra nævnet er, at virksomhederne ikke har ret til at fralægge sig ansvaret for garderobeeffekter ved f.eks. at opsætte skilte med påskrifter som »garderobe på eget ansvar«. Heller ikke, når de vælger at tilbyde gratis garderobe.

Omvendt pålægger nævnet ikke virksomhederne ansvar for kontanter, mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr, som bliver anset som gæsternes egen risiko at efterlade.

»Kun effekter, som man naturligt kan forvente, at en gæst vil efterlade i jakkelommen, kan virksomhederne blive stillet ansvarlige for. Det gælder f.eks. vintertøj som huer, vanter og tørklæder, kort til tog og bus samt - i et vist omfang - kosmetik,« fortæller Lise Buhl.

Flere får medhold

Årsberetningen 2009/2010 fra ankenævnet er netop offentliggjort, og statistikken viser, at stadig flere forbrugere får medhold, når de klager til nævnet.

Ifølge nævnets statistik er antallet af klager, der fik medhold i 2010, steget med 74 pct. fra 2009. I alt 53 pct. af de behandlede klager i 2010 fik medhold.

Stigningen skyldes bl.a. en generel stigning i antallet af behandlede sager, der er vokset med 49 pct. fra 2009 til 2010

Ankenævnet, med formand landsdommer Henrik Bitsch i spidsen, behandlede sidste år i alt 88 klager fra gæster på landets hoteller, restauranter og det øvrige turisterhverv. Heraf fik 47 medhold, mens 10 blev afvist, og to ikke kunne behandles og derfor blev overdraget til anden klageinstans.

Brodne kar udstilles

Navnene på de virksomheder, som ikke efterlever ankenævnets afgørelse, bliver offentliggjort på nævnets hjemmeside. Formålet er, at konkurrenter, gæster og leverandører skal kunne holde øje med de brodne kar i branchen.

Det gælder dog kun for virksomheder uden for Horestas medlemskreds. For at sikre kunderne bedst muligt, har Horesta etableret en garantifond, som sikrer alle gæster i medlemsvirksomheder deres penge, hvis de får medhold i en klagesag hos ankenævnet.

Læs også: "Købt som beset" - nej den går ikke

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.