3 anmeldt for manglende prisoplysning
Teleselskabet 3 oplyste ikke tilstrækkeligt om mindstepris på et abonnement. Det er sket før.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt teleselskabet 3 for ikke at give tilstrækkelige oplysninger om mindsteprisen på en mobil/data abonnement. Forbrugerombudsmanden betragter det som en skærpende omstændighed, at Hi3G Denmark ApS tidligere har fået en bøde for en tilsvarende overtrædelse.
Forbrugernes vagthund er faldet over, at teleselskabet 3 på sin hjemmeside skrev: ”3iDeal Max – 699,00 kr./md" om et telefonabonnement med seks måneders bindingsperiode og en oprettelsesafgift på 249 kr. Læs mere hos Forbrugerombudsmanden
Men først når forbrugerne klikkede på "Køb abonnement", blev der med små skrifttyper oplyst, at abonnementet ville koste mindst 4.443 kr. i bindingsperioden. Det skete over en periode fra 21. oktober 2010 frem til 26. januar 2011, og det er det, der nu har fået Forbrugerombudsmanden til at indgive politianmeldelse.
En skærpelse
Forbrugerombudsmanden mener, at det strider med markedsføringsklovens § 13, stk. 2. Hi3G Denmark ApS har over for Forbrugerombudsmanden erkendt forholdet og forklaret det som en fejl, der efterfølgende blev berigtiget.
Forbrugerombudsmanden betragter det dog som en skærpende omstændighed, at teleselskabet 3 den 11. maj 2010 accepterede en bøde på 25.000 kr. for en lignende overtrædelse af § 13. Derfor lægger Forbrugerombudsmanden op til, at bøden denne gang skal være større.
Læs også: Telia får stor iPhone 4-bøde