Farligt snyd på de danske veje
Op mod hver femte lastbilchauffør, der stoppes i kontroller, bliver sigtet for lovovertrædelser.
Initiativer som højere bøder, digitale fartskrivere, kontrolapparater og rådgivning af chaufførerne har ikke haft den ønskede effekt på alle i transportbranchen.
De seneste fire år er antallet af sigtelser mod chauffører og vognmænd steget fra 2.849 i 2007 til 3.646 i de første 10 måneder af 2010, selv om antallet af kontroller ikke er steget.
Sigtelserne tæller både overtrædelser af køre- og hviletiden og snyd med den digitale fartskriver og kontrolapparatet, der registrer køre- og hviletiden.
Branchen har et problem
Det kan resultere i ulykker, hvis chaufførerne ikke overholder reglerne, understreger politiet.
»Hviletiden har stor betydning for chaufførens evne til at kunne føre køretøjet på fuldt betryggende måde. Det kan i sidste ende få alvorlige konsekvenser for færdselssikkerheden,« siger politikommissær Frank Davidsen, leder af Tungvognssektionen i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, som vurderer, at sagerne i de fleste tilfælde falder ud til anklagemyndighedens fordel.
Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, kalder stigningen alarmerende.
»Branchen har et problem, hvis den lader det fortsætte,« siger han.
Fatale konsekvenser
I de seneste år har kreative mennesker i branchen fundet flere nye og farlige måder at manipulere med den digitale fartskriver og kontrolapparatet.
Manipulationen kan sætte alt fra hastighedsbegrænseren til ABS-bremsesystemet ud af kraft.
»Det kan få fatale konsekvenser, hvis det ikke virker, og chaufføren skal foretage en kraftig opbremsning,« siger Frank Davidsen.
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil have indført mere kontrol på landevejene for at komme manipulationen til livs.