S: Kør gratis over Storebælt i elbil

S vil bruge 180 mio. kr. på at gøre det mere tillokkende at købe en elbil. Forslagene er alt for bombastiske, mener V.

Artiklens øverste billede
S-politikere kører i elbil rundt i Danmark i forbindelse med deres elbil-udspil. her er det Rene Skau Björnsson i Århus. Foto: Casper Dalhoff

Elbiler - og mange af dem - er en absolut nødvendighed, hvis Danmark skal leve op til målene om at nedbringe CO2-udslippet, det er der enighed om på Christiansborg. Men når det gælder midlerne til at nå målet, holder enigheden op.



I et nyt udspil foreslår Socialdemokratiet at bruge 180 mio. kr. på at gøre det endnu mere tillokkende at investere i en elbil. Pengene skal bl.a. gå til at gøre det gratis for elbiler at parkere i alle danske byer. Derudover skal der gives tilskud til etablering af ladestationer, og endelig skal Storebæltsbroen kunne passeres kvit og frit i en elbil.



»Elbilerne er helt centrale for at nå CO2-målene. Der har været mange skåltaler på det felt. Nu kommer vi med konkrete forslag til, hvordan vi gør det mere attraktivt at anskaffe sig én,« siger næstformand Nick Hækkerup (S).

For bombastisk

Hos Venstre afviser trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen S-forslagene.



»De lyder noget bombastiske, og jeg kan sige, at de ikke indgår i vores overvejelser. Hvis du køber en elbil, så følger der nogle udgifter med. Nøjagtig som der gør, hvis man køber en benzinbil. Jeg mener f.eks., at det ikke kan være en offentlig opgave at betale ladestationer ved folks private hjem,« siger han.



Heller ikke når det gælder afgifterne på elbiler, er V og S enige om, hvad man skal gøre for at nå det fælles mål på 100.000 elbiler ved udgangen af 2014 og 400.000 i 2020.



Frem til 2012 er elbiler afgiftsfrie. Den ordning vil S videreføre frem mod 2020, mens Venstre fra 2012 vil optrappe registreringsafgifterne på elbiler.



»En sådan trappemodel er god, fordi den giver et incitament til at være blandt de første til at anskaffe sig en elbil, da den er billigere, jo tidligere man køber den. Og modellen sikrer så også, at køberne får en relativ høj salgspris, når de skal sælge den brugte elbil, da priserne på markedet vil stige på grund af afgifterne,« siger Venstres energiordfører, Lars Christian Lilleholt.

Søforklaring

Nick Hækkerup opfatter mest af alt den forklaring som en »søforklaring«, der dækker over, at regeringen ikke er parat til at bidrage med andet end højtidelige skåltaler, når det handler om elbiler. Helt forkert, lyder det fra Venstres energiordfører.



»Vi får ikke folk til at skifte til en elbil, hvis det alene handler om at gøre noget godt for klimaet, og da elbiler er relativt dyre at producere, skal registreringsafgiften være lav. Meget lav,« siger Lars Christian Lilleholt.



Han vil dog ikke sætte tal på, derimod siger han, at der er brug for en hurtig afklaring af spørgsmålet.



»Det giver usikkerhed på elbilmarkedet, at man ikke kender afgifterne i fremtiden. Derfor skal vi hurtigt lægge os fast, så vi kender vilkårene 10 år frem,« siger han.



Regeringen er netop nu i gang med at forhandle om en ny investerings- og infrastrukturplan, som også vil omhandle elbiler.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen