Der er luft i din morgenmad

Cornflakes, müsli eller guldkorn – mange af morgenmadspakkerne er kun fyldt to tredjedele op med reelt madindhold og til stor forundring for mange, for resten er luft.

Artiklens øverste billede

Supermarkedernes hylder bugner af morgenmadsprodukter i alle afskygninger - guldkorn, cornflakes, müsli, havrefras og meget, meget mere. Ens for dem alle er, at der ikke kun er morgenmad i de ellers så veldekorerede indpakninger - nej, en stor del af emballagerne indeholder op til en tredjedel luft.

Og det finder du muligvis først ud af, når du tager hul på pakningen. Men hvorfor så megen luft i emballagen? Er det for at snyde kunden, forføre os eller bare for at beskytte produktet?

Fpn.dk spurgte den danske afdeling af Quaker Oats i Herlev, der producerer både Ota Solgryn, Havrefras og Chokolade Crüsli.

Hvad er årsagen til, at I putter så megen luft i jeres emballage?

"Ja, jeg kan godt forstå, man måske undrer sig, når man åbner vores morgenmadspakker og ser, at posen måske bare er to tredjedele fyldt med indhold, men det er der faktisk en helt naturlig forklaring på," forklarer Mette Klarskov, der er ansvarlig for indhold og udvikling af produkter hos morgenmadsfirmaet, og forsætter:

"Når morgenmadspakkerne lige er blevet fyldt op og færdige til at ryge ud til forhandlerne, så er pakkerne faktisk fyldt helt op. Der er nemlig nogle rigtig fine ”clusters”, som vi kalder de klumper, crüslien ligger formet i. Men når indholdet er blevet rystet under transporten, så lægger det sig mere ned i pakken og ser dermed ikke ud af så meget."

Snyder I i virkeligheden ikke jeres forbrugere, når I fylder en tredjedel af en morgenmadspakke op med luft – de tror vel, der er mere morgenmad i, end der er?

"Hvis du tager posen ud og kigger, så mener jeg faktisk ikke, der er så meget mere plads at give af. Det er simpelthen fordi, produktet falder sammen i bunden, " siger hun og tilføjer:

"Vi vil på ingen måde snyde vores kunder - overhovedet ikke. Det er for at give forbrugerne et bedre produkt, at der er så meget luft i. Og så er det altså vigtigt at understrege, at vi altid fylder vores produkter op med det antal gram, der står skrevet. I det her tilfælde er det 500 gram."

Har I altid puttet så meget luft i produkterne?

"Ja, det tror jeg. Det kan godt have varieret lidt i forhold til antal af gram og pakkens størrelse – men de seneste ti år har der været det samme luftindhold i," fortæller Mette Klarskov,"

Bidrager I ikke til det globale forureningsproblem, når I må gøre indpakningerne større på grund af det luftindhold, der er i produktet?

"Altså, det mener jeg på ingen måde. Vi benytter genbrugsmateriale til vores mormadspakker. Og der er jo også nogle helt klare regler, som vi naturligvis følger," understreger hun og tilføjer:

"Hvis vi skulle mindske indpakningen, så skulle man have nogle maskiner, der stod og rystede vores produkter, inden vi puttede dem i pakkerne – men selv dér tror jeg ikke, det ville hjælpe på luftindholdet. De her "clusters" vil jo stadig være der."

Hvad er jeres indtryk af, hvad kunderne mener om den store mængde luft, I fylder i emballagen?

"Det er aldrig noget, vi får klager over. Så jeg går ud fra, vores kunder er meget tilfredse," oplyser hun og tilføjer:

"Vi har faktisk meget loyale forebrugere på Crüsli."

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen