Gymnasielærere: Reform har svækket fagligheden

Flere end halvdelen af landets gymnasielærere vurderer, at de faglige evner hos eleverne er blevet dårligere, siden gymnasiereformen trådte i kraft i sommeren 2005.

Artiklens øverste billede

Det fremgår af en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut om effekterne af gymnasiereformen.



Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er bekymret over lærernes vurdering:



»Jeg kan ikke forstå, at det skal gå ud over fagligheden, at gymnasiet er blevet mere anvendelsesorienteret,« siger ministeren.



Peter Kuhlman, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening mener, at svarene er udtryk for, at det tager tid for lærerne at omstille sig fra pensum og faglighed til studiekompetencer og tværfaglighed.



»Lærerne oplever, at de har mindre tid til at gennemgå stoffet, og de skal vænne sig til, at fagligheden er udvidet,« siger rektorernes formand, Peter Kuhlman.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen