Danmark skal sælges på livsglæde

<p>Udenlandske turister har i en årrække svigtet Danmark. Nu har regeringen og turistorganisationen VisitDenmark en plan for at få dem tilbage.</p>

Artiklens øverste billede
En kanotur på Gudenåen kan være en af de oplevelser, der skal trække turister til Danmark. Arkivfoto: Thomas C.K. Priskorn

Smilet. Det gode humør. Det venlige nik. Livsglæden.



En sur januardag er det måske ikke de mest fremtrædende udtryk i det danske gadebillede, men ikke desto mindre varebetegnelser, som turisterne sætter på Danmark efter et besøg.



»Vi skal sælge Danmark på livsglæden og på livskvalitet. Det gode liv simpelt hen, som taler både til børnefamilien, den kræsne storbyrejsende og forretningsfolk, som måske forlænger deres ophold - eller kommer igen,« opfordrer økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K).



Et markant fald i udenlandske turister og vigende interesse hos danskerne for at holde ferie i hjemlandet får nu regeringen til sammen med VisitDenmark til at formulere en fælles strategi for at hive Danmark tilbage i førerpositionen som turistland.



»Der har været en tendens til, at vi har trukket i mange - hver for sig - udmærkede retninger, når vi skulle sælge Danmark. Det dur ikke, og nu har vi en fælles målsætning, som tager udgangspunkt i de tilbagemeldinger, turisterne giver,« siger Georg Sørensen, formand for VisistDenmark og direktør i Herninghallerne.



Forkælelse og familiehytter

En grundig undersøgelse af markedet er det skyts, som den første fælles turiststrategi frem mod 2015 hviler på. Lene Espersen er ikke i tvivl om, at netop glæde og kvalitet i livet kan sælges:



»Vi har ikke været gode nok til at gå efter det såkaldte gourmet-segment, altså de mennesker, som har råd til at forkæle sig selv. Det handler om velvære og wellness osv., og her har Danmark meget at byde på.«



Efter sommerens rundtur i det danske sommerland med SF-formand Villy Søvndal kan hun sagtens vikariere som turistguide:



»Vi var på Falsled Kro, og det er en af de former for forkælelse, vi skal blive bedre til at gøre opmærksom på. Men vi var også i campinghytter i Spjald, og de har noget at give til familier som base for oplevelser,« siger hun.



Ordet oplevelse er centralt for VisitDenmark, som ser mulighed for vækst ved at pakke rejserne bedre.



»I stedet for bare at sælge en uge i et sommerhus skal vi pakke en ferie, som kombinerer afslapning og oplevelse. Sommerhuset er blot indgangen til Danmark, og fra et sommerhus på den jyske vestkyst kan man sagtens nå til Legoland, Danfoss Universe og måske endda til en tur til Århus, hvis det regner,« forklarer Georg Sørensen.



Hele fortællingen skal med

Selv om Danmark skal sælges på den moderne måde, er de historiske seværdigheder og kulturarven ikke glemt.



»Vi kan datere vores historie langt tilbage, og det kan ses i byer og på landet. Det tiltaler mange, og det skal vi være bedre til at gøre opmærksom på. Nutidens rejsende vil have hele fortællingen,« siger Lene Espersen.



Ønsket om at sælge Danmark som det åbne og gæstfrie land med højt til loftet kan godt skurre i forhold til den hjemlige debat om stramme udlændingeregler og lukkede grænser, erkender ministeren.



»Men vi må - med glæde - konstatere, at turisterne ikke ser os sådan. Vi har været optaget af at lukke huller i udlændingereglerne, men vi har også øje for at lempe for indrejse, hvor vi kan.«



Hun henviser til, at visumreglerne for gæster fra Indien, Kina, Rusland og Ukraine som et forsøg er lempet.



Kvaliteter på Vestkysten

Den nye måde at sælge Danmark på afspejles i løbet af året i turistbrochurer og markedsføring, men turismens minister har allerede bestemt sig for, hvor sommerferien holdes:



»Derhjemme, men det er altså ikke for at være hellig, men fordi vi skal have nyt køkken. Derudover skal jeg til Vendsyssel med børnene, som jeg plejer - det er skønt.«



Hun tilstår, at familiens ferieprogram også inkluderer en solrejse i løbet af foråret.



For Georg Sørensen er sommerens mål at slappe og opleve både livskvalitet- og glæde i sommerhuset ved Blåvandshuk.



»Vi skal lære turisterne, at Vestkysten sagtens kan være indgangen til resten af Danmark, og der er i øvrigt også fantastisk om vinteren,« siger han.



null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen