Forbudt at lokke kunder med gratis mad
I knap et år har hjemmesiden Freefood.dk reklameret med gratis mad til danskerne. Nu har Forbrugerrådet anmeldt firmaet bag siden for overtrædelse af markedsføringsloven.
En gratis pizza eller en pakke fuld af dagligvarer leveret til døren, uden at det koster en krone. Det er målet med hjemmesiden Freefood.dk, der ved hjælp af søgninger på internettet lader brugerne spare op til den velkendte livret: gratis mad. For hver ven, man får til at melde sig, tjener man selv 10 kr., og der er flere penge at tjene, hvis man klikker sig videre til forskellige firmaers hjemmesider. Når man har opsparet et par hundrede kroner, kan man få pengene udbetalt på et gavekort til Torvet.dk, Netto.dk, Just-eat.dk og GaardbutikkenDirekte.dk.
Det lyder enkelt, men i Forbrugerrådets ører også ulovligt. Derfor har rådet anmeldt Freefood.dk til Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af markedsføringsloven.
Beskyttelse mod reklamemails
»At opfordre folk til og belønne dem for at tippe deres venner med reklamemateriale er en klar overtrædelse af loven,« fastslår Agnete Sigurd, jurist i Forbrugerrådet.
Ifølge hende beskytter markedsføringsloven mod, at man får reklamemails. Reglen gælder også, selv om de er mails fra en ven.
»Dertil kommer, at man på hjemmesiden bliver belønnet med op til 300 kr. for at tilmelde sig nyhedsbreve eller opgive personlige oplysninger til forskellige hjemmesider. På den måde bliver man lokket til at give afkald på den forbrugerbeskyttelse, som man har ifølge lovgivningen,« siger hun.
Ejer undrer sig
Indehaver Tommy Jensen, der i knap et år har drevet hjemmesiden, som i dag har 23.000 aktive brugere, undrer sig over kritikken.
»Vi oprettede siden, fordi vi syntes, at fødevarepriserne var for høje. Derfor syntes vi, at hjemmesidens indtægter for bannerreklamer skulle komme brugerne til gode,« siger han og forklarer, at det er disse indtægter, der fordeles som belønninger, når brugerne følger et link.
På hjemmesiden anmoder han sine brugere om at skrive en personlig hilsen, når de tipper en ven, så mailen ikke forveksles med ulovlig spam.
Gevinst-virksomheder kender ikke siden
Virksomhederne bag belønningsgavekortene undrer sig over ordningen. Hos Dansk Supermarked, som står bag Netto.dk, har man ikke hørt om hjemmesiden.
»Det er ikke en side, som vi har noget med at gøre. Vi sælger gavekort i alle butikkerne og kan ikke kontrollere, hvem der køber dem,« siger direktør Henrik Kirketerp.
Just-Eat.dk, der som det eneste af de fire firmaer vedkender sig samarbejdet med hjemmesiden, råder Tommy Jensen til at rette op på siden.
»Vi er ikke interesserede i et samarbejde, medmindre det foregår lovligt,« siger direktør Morten Larsen.
Tommy Jensen afventer nu Forbrugerombudsmandens afgørelse af sagen. Indtil da har han fjernet belønningen for tip en ven-funktionen fra sin hjemmeside.