Bompenge dårlig til at mindske trængsel

Betalingsringe, som dem der er indført i Stockholm, London og Oslo, er uegnede til at regulere trafikken.

Det mener lektor Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, der forsker i avanceret trafikinformatik.

Han mener, debatten kører af sporet, når den oftest handler om at få folk til at opgive bilen og bruge den kollektive trafik i stedet for.

Ifølge Harry Lahrmann burde politikerne begynde at diskutere roadpricing (kørselsafgifter) nu, så de kan træffe en fornuftig beslutning, der virker første gang. Med roadpricing betales per kilometer, og prisen afhænger af tid og sted. Betaling kan få folk til at flytte deres rejse eller måske endda opgive den, hvis nyttevirkningen ikke står mål med omkostningen.

- Det handler om at udnytte vejenes kapacitet bedre. Det antal ture, som kan flyttes fra bil til bus eller tog, er meget lille, og derfor er det ikke relevant at diskutere, om den kollektive trafik er god eller dårlig. Hvis man lægger prisen i roadpricing rigtigt, får vi mere ud af det vejsystem, vi har, siger Harry Lahrmann.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen