Kamp for mere disciplin virker

Selv om skolerne stadig har problemer med urolige elever, har deres indsats mod dårlig opførsel virket. Men både skoleledere og forældre advarer dog mod at hvile på laurbærrene.

I mere end fem år har landets skoler kæmpet med elevers manglende disciplin og dårlige adfærd. De største problemer er grimt sprog, for megen uro i timerne og dårlig opførsel over for lærerne. Mange skoler har reageret på den dårlige opførsel, og selv om skolerne stadig har udfordringer, har tiltagene virket, lyder meldingen fra 70 pct. af de skoleledere, der har deltaget i en rundspørge, som Morgenavisen Jyllands-Posten har gennemført. Her har 38 pct. af de 1.700 adspurgte skoleledere deltaget.

»Der har været nogle grimme episoder, men der er ingen tvivl om, at skolerne har fået mere fokus på disciplin og trivsel. Men selv om skolerne har oplevet en forbedring, kan man ikke afblæse disciplinkrisen, man bør hele tiden fokusere på den,« siger formand for Lederforeningen i Danmarks Lærerforening, Jens Færk.

Flere metoder

Ifølge Jyllands-Postens rundspørge er der stor variation i, hvordan skolerne vælger at tackle problemerne. Mens nogle udarbejder handleplaner og specialuddanner deres personale til at tackle konflikter mellem børn, indfører andre en sprogpolitik, sætter vægge op mellem urolige elever og indfører smiley-ordninger.

Formanden for forældreorganisationen Skole og Samfund, Thomas D. Petersen, er enig i, at skolerne har gjort en indsats for at forbedre klimaet.

»Det er også de tilbagemeldinger, jeg får. Skolerne har taget nogle tiltag, og mange steder har det en effekt. Det vigtigste er at få involveret både elever og forældre, så alle får et medansvar for, at man behandler hinanden ordentligt i skolen,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen